Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 5 maj 2010

Mer regleringar = sämre

Detta gäller UTAN UNDANTAG.


Nu tycker finansinspektionen att man inte ska få låna hur mycket man vill. Ett tecken så gott som något på att även från statligt håll börjar man bli nervösa över lånebubblan som kommer spricka så småningom. Problemet är att de säger en sak men gör en annan. Bland annat SBAB (som iofs inte är kopplade till FI, men likväl är statligt) fortsätter nöta på om att det inte är någon bubbla på gång.


Staten säger alltså att det inte är nån bubbla på gång, men agerar som om det är en bubbla på gång. Solklart.


Jag är inte på nåt vis positiv till överdrivet lånande, men VILL någon skuldsätta sig upp över öronen så ska denne någon FÅ göra det.

4 kommentarer:

Skattebetalare sa...

"Jag är inte på nåt vis positiv till överdrivet lånande, men VILL någon skuldsätta sig upp över öronen så ska denne någon FÅ göra det."

Helt okej med mig, så länge staten (vi skattebetalare) slipper betala kalaset i slutändan. Dvs. har man tagit på sig ett stort lån så ska man stå för det, ingen hjälp från staten om man blir av med jobbet och inte kan betala ränteavgifterna.. Då får man sälja istället.

Niklas sa...

Det var underförstått från min sida att de får ta smällen själva.. ;)

Ingenjören sa...

"Detta gäller UTAN UNDANTAG."?

Så vi ska avkriminalisera mord? Eller är du inte medveten om betydelsen av meningen du just skrev?

Niklas sa...

Jag tror iofs inte att morden skulle öka särskilt mycket, men det vore nog ändå onödigt.

Å andra sidan tycker jag inte att man från statligt håll ska säga att det är förbjudet att mörda folk, så det beror lite på hur man tolkar det.

Mord är per automatik "fel", eftersom det annars är omöjligt för alla att agera "rätt" (dvs mörda varandra samtidigt). Svårt att motivera kortfattat men det förklaras bra i ett avsnitt av Youtube-serien "An introduction to philosophy" som jag lägger upp ibland. Minns inte vilket så här på rak arm.