Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 24 maj 2010

Kött är inte djur. Kött är mat.

Lite här och där (i alla fall i Arboga) ser jag klistermärken från nån form av djurrättsorganisation där det står "Ät mat, inte djur!"


Jag känner då ett skriande behov av att påpeka att ett dött djur rimligen inte längre kan kallas "djur" eftersom "djur" per nån slags definition lever, andas, springer runt, eller åtminstone har förmåga att reagera på någon form av yttre stimulans.

Jag tycker att ett djur som har dött är en köttbit. Med lite ben, hår och såna äckliga grejer förstås. Men inte längre ett "djur" direkt. Detta gäller alla djur, dvs. människor också.


Jag är en sån som inte gärna dödar djur, undantaget fiskar och insekter som kanske faller under nån bred definition av "djur". Jag kan döda en fisk utan större tvekan, men jag har inget direkt "försvar" till varför jag gör skillnad "på folk och folk"... Nåja, det är lite off topic.

Skulle ingen annan vilja döda kossor och mala köttfärs så skulle jag heller inte äta kött, men nu gör folk det och då passar jag på. När ändå köttfärsen ligger där i affären liksom. Dumt att låta bli när man kan göra så mycket gott av det.



Kort sagt: Nej, jag äter inte djur. Jag äter före detta djur.

2 kommentarer:

Hans sa...

Om Gud inte ville att vi skulle äta djur, varför skulle han då stoppat mat i dom?!?!

Anonym sa...

Ta och pröva på lite mer kött. Det är mumsigt fullibibblan!