Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 6 maj 2010

Håll i hatten?

Jag får rätt starka vibbar av att den "riktiga" finanskrisen närmar sig med stormsteg efter den lilla aptitretaren vi fick för 1,5 år sedan.


Grekland är på väg rakt ner i nåt slags mörkt, kallt, illaluktande hål.

Portugal, Italien och Spanien verkar hänga på enligt vad jag hört/läst.

USA balanserar på en tunn lina. Minsta antydan till stormvindar så ramlar även de ner i avgrunden.


Kolla in börsernas senaste dagar, det här är Stockholmsbörsen och Nasdaq.



I Sverige har 1,5 månads uppgång raderats sedan i måndags. Nasdaq är inte riktigt lika illa, där är det bara en månads uppgång som försvunnit de senaste 4 dagarna, fast då är å andra sidan inte deras torsdag slut förrän om ett par timmar.

Så vitt jag kan se har det inte varit något så här brant fall någon gång det senaste året.
Det i sig behöver förstås inte betyda något, men om vi även väger in läget i Grekland (Sydeuropa) och dessutom kryddar med USAs ohållbara statsskuld...


Vi kan mycket väl ha passerat toppen och vara i början av en väldigt lång och väldigt brant nedförsbacke.


Jag håller ärligt talat på och funderar på om jag ska sälja av hela mitt (dock inte så stora) aktieinnehav och ligga lågt nån vecka.

Vad tror ni andra? Tror ni att jag är nervös i onödan?


Lite länkar med blandad relevans...
SvD, SvD, SvD, SvD, AB, AB, Ex, Ex, DN, DN

Inga kommentarer: