Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 26 maj 2010

Det "hemliga" valet! (Och lönen!)

Jag fattar inte riktigt grejen med folk som absolut vill vara hemliga med vilket parti de röstar på när det är val.

Det är nära 0% risk att utsättas för nån form av våldsbrott på grund av sina politiska åsikter i Sverige (om man inte råkar höra hemma längst till vänster eller längst till höger, men såna personer brukar å andra sidan inte vara så hemliga med vad de tycker) så det är ingen anledning till att vara hemlighetsfull.


Om man röstar så borde man ju åtminstone veta VARFÖR man röstar på det ena eller andra, och kunna motivera det någorlunda bra. Vet man inte varför man röstar som man gör så tycker jag att det vore bättre om vederbörande stannade hemma istället för att snedvrida valresultatet med sin "slumpröst".


Det verkar nästan lika tabubelagt att prata om vad man röstar på som att diskutera sin lön med folk, något jag inte heller förstår. Varför ska folk skämmas över hur mycket eller lite de tjänar? Alla tjänar inte exakt lika mycket (TACK OCH LOV!) och det är extra sorgligt att det verkar snäppet mer pinsamt att tjäna 50.000kr/mån än att tjäna 5.000kr/mån.


Jag skäms i alla fall inte över såna saker.

Normalt tjänar jag 2696 kronor i månaden som jag får för att jag släpar mig till skolan ibland, vilket är otroligt överbetalt egentligen, men jag tar emot pengarna och ser glad ut bara. När jag jobbar får jag ganska exakt 100kr i timmen efter skatt (semesterersättning inkluderat) vilket jag inte tycker är fy skam (speciellt med tanke på att den mesta skatten försvinner i "grundavdrag" och det s.k. "jobbskatteavdraget" p.g.a. att jag inte tjänar så mycket per år!), men heller inte jättemycket. Inget att skämmas över med andra ord. (Lastbilschaufför is the shit på många sätt.)


När jag röstar i höst så lägger jag min röst på Liberala partiet för att jag vill att det partiet ska få så mycket uppmärksamhet som det bara går. Ju fler röster desto bättre plats på listan över "Övriga" när valresultatet publiceras. Anledningen i sin tur till att jag vill att partiet ska få uppmärksamhet är att de flesta av partiets ståndpunkter är sånt som jag personligen tror skulle förbättra livskvalitén för de allra flesta. De står för individens friheter, rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Jag liksom Lp tycker att var och en ska få sköta sig själv bäst man vill (om man vill) så länge det inte skadar någon annan. Därför röstar jag på Liberala partiet.
(Reklamkänsla?)


Hjälp gärna till att bryta ner hemlighetsmakeriet kring de här sakerna i form av en kommentar till inlägget eller ett eget inlägg på din egen blogg där du lättar ditt hjärta (och skriv isåfall en länk här i kommentarerna).

Varför tänker du rösta på parti X, alternativt varför tänker du inte rösta alls? Kan du inte svara på den frågan borde du nog ta en funderare på om du överhuvudtaget ska rösta.

Inga kommentarer: