Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

söndag 9 maj 2010

Ett nytt litet projekt

Jag tänkte ställa lite politiker och byråkrater mot väggen ang. det här med våra friheter, rättigheter, brott, straff, skatter, osv osv.

Sådana saker som politiker och byråkrater troligen inte vill att vi i flocken ska ifrågasätta.

Lite exempel på frågor som jag hoppas få besvarade:

  • Eftersom jag inte har några barn ännu, och inte känner att jag får ut något av kommunens skolor, är det ok om jag kommer in till kommunhuset nån dag och hämtar ut den andel av kommunskatten som går till skolorna? Om inte - varför inte det? När godkände jag att Arboga kommun tar mina pengar för att använda till godtyckliga ändamål? Minns inte att jag skrivit på något sådant avtal.
  • Då jag tycker att arbetsförmedlingen är totalt onödig, kan jag då välja att inte sponsra den? Varför inte?
  • När godkände jag Sveriges lagar och förband mig till att lyda dem? Så vitt jag minns har jag aldrig blivit tillfrågad.
  • Eftersom "kommunen" äger t.ex. kommunhuset här i staden, och jag är 1/10000 av kommunen, kan jag få välja ut en tiotusendel av fasaden och måla i valfri färg? Jag tycker den nuvarande är för tråkig.
  • Ett flertal undersökningar har visat att svenska folket inte vill X, ändå har riksdagen röstat för att X ska genomföras. Vet inte riksdagen vad demokrati betyder? (Byt ut X mot i stort sett vad som helst)
Kanske inte kommer fråga exakt de här sakerna, och förmodligen inte ordagrant, men nåt i den här stilen.

Förmodligen tycker en del att det är fjantigt, barnsligt och/eller naivt att fråga såna här saker. "Det är bara så". Till er vill jag bara säga en sak: stackars tråkmånsar.



Alla frågor och svar kommer förstås redovisas i sin helhet här på bloggen.
Framåt sommaren när det ploppar upp s.k. "valstugor" här och där kommer även såna besökas med liknande jobbiga frågor och dokumenteras.


Tips på fler saker som borde frågas mottages gladeligen!

1 kommentar:

Unknown sa...

Alltid lika glädjande att läsa om andra som tänker outside the box. Lycka till med frågorna!