Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 10 maj 2010

Första brevet.

Jag har inte skickat det här ännu. Ni har till i kväll på er att kommentera språkliga fel eller annat som ni tycker borde ändras, sen skickar jag det till kommunen. Ska bli kul att se om jag ö.h.t. får nåt svar eller om den som läser bara fnissar och raderar. Fniss och idiotförklaring lär jag råka ut för i vilket fall som helst, men ett svar vore onekligen kul att få.




Hej Arboga Kommun.

Då jag inte har några egna barn, eller känner någon i kommunen vars skolgång jag vill bekosta, skulle jag vilja ha tillbaks de 28 procent av kommunalskatten (296 331 tkr av 1 050 638 tkr) som går till skolorna. Jag har heller inga anhöriga som utnyttjar äldrevården i kommunen (inflyttad utan några släktingar i närområdet) varför jag även önskar få tillbaks den del av skatten som äldreomsorgen tar i anspråk (127 813 tkr av 1 050 638 tkr, dvs 12%).
Efter den ”vanliga” skatteåterbäringen har jag betalat 3619 kr i inkomstskatt för 2009. Räknar vi sen bort den tredjedel som går till landstinget återstår 2441 kr varav jag vill ha tillbaks 40% för skolan och äldreomsorgen. 976 kronor är alltså den summa jag vill ha.

Går det bra att komma in till expeditionen i rådhuset för att få tillbaks pengarna kontant, eller vill ni ha mitt bankkontonummer för att föra över pengarna dit?

Observera att dessa 976 kronor är ett tämligen blygsamt krav med tanke på att det i praktiken är närmare 90% än 40% av kommunens utgifter som undertecknad önskar slippa vara med och finansiera.

Även om jag förstår att kommunen normalt sett inte betalar tillbaks några skattepengar hoppas jag att det kan göras ett undantag. 976 kronor är trots allt en droppe i havet i en total budget på en dryg miljard.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Fantastiskt! Väntar spänt på svar!

Anonym sa...

Då borde du betala in de pengarna till den kommun du tänkt bli gammal i.

Niklas sa...

Varför skulle jag göra det? Jag vill inte ha någon kommunal äldrevård alls.

Anonym sa...

Do it!

Anonym sa...

Säg det när du är senil och helt invalid istället och inte har förnuft eller förmåga att tala för dig själv.

Niklas sa...

Om jag inte har förmåga att tala för mig själv, hur ska jag kunna säga det då? =)

Jag tänker spara för att kunna bo på nåt privat äldreboende, eller kanske sitta hemma och svälta ihjäl för att jag glömmer laga mat (alternativt brinna inne när jag försöker laga mat).