Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

fredag 28 maj 2010

The game is ON bitches!

CSN vill fightas. Och då kan dom väl få det. Okej, det kommer förmodligen inte bli mycket till fight, men ändå.

Jag kommer i vilket fall som helst bli tvungen att betala tillbaks en del av mina pengar för hösten 2008 men handläggarna på CSN visar ändå med all önskvärd tydlighet att dom är idioter utan vare sig logiskt tänkande, tilltro till sina medmänniskor eller intelligens överlag.

Hela historien:





Jag jobbade till och med mitten av augusti 2008. Alltså 2,5 månadslöner fick jag under det andra halvåret. Dessutom fick jag ett drygt års insamlad semesterersättning, som gjorde att jag hamnade en bit över fribeloppet för det halvåret. Gissningsvis blev det runt 70.000kr och fribeloppet var då lite drygt 56.000kr. So far so good.

För nån månad sen fick jag ett brev från CSN där det stod att jag hade angivit att jag tjänat 0 kr under 2008 men att informationen från Skatteverket sa att jag tjänade 254.792kr. Jag minns inte att jag en enda gång fyllt i hur mycket jag tjänat. Hade jag gjort det skulle jag självklart inte vara så urbota dum (jag jobbade trots allt inte åt någon statlig myndighet) att jag skulle fylla i 0 kr när jag självklart förstår att CSN och skatteverket är "buddies". Det finns säkert nånstans där man kan fylla i vad man tjänade, jag har faktiskt upptäckt den nu efter det där brevet när jag letade runt lite bättre på CSNs hemsida. Dock gjorde jag tydligen inte det hösten 2008 när jag hade min första upplevelse av CSN.

Hur som helst, i brevet sa de att jag skulle fylla i en bifogad blankett med hur mycket jag tjänat varje månad och bifoga lönespecifikationer för att bevisa det. Jag har aldrig fått någon lönespec. från min dåvarande arbetsgivare eftersom jag litade på honom och ansåg mig kunna bedöma av pengarna som kom in på kontot om det såg rimligt ut eller inte. Skönt att slippa förvara en massa papper som man kollar på en gång och sen glömmer. Därför hade jag inga såna att skicka in. Jag hade heller varken tid eller lust att ta det strulet just då med att ringa gamla chefen och förklara läget och be honom skicka en massa gamla papper, så jag fyllde helt enkelt i "ungefär" vad jag tjänade respektive månad och skickade in till CSN och hoppades på det bästa.

Nu kommer det intressanta. Idag fick jag ett nytt brev från CSN. De har gnuggat geniknölarna ordentligt och bestämt (ja, det står så! "bestämt"...) att jag tjänade ungefär 2000 kr mer det andra halvåret än jag gjorde det första. 129.029kr ska jag alltså ha fått i lön under det andra halvåret 2008, samtidigt som jag under 20 veckor studerade på högskolan på heltid. Högskolan som dessutom ligger 23 mil ifrån min dåvarande arbetsgivare. De menar alltså att jag har gått i skolan ca 8 timmar på dagen för att sedan åka 23 mil norrut, jobbat hela natten, åkt de 23 milen tillbaks och påbörjat nästa skoldag. Vart sömnen kommer in i ekvationen är ännu oklart.

Nåja, egentligen har jag ju inget problem med att betala tillbaks en del - jag tycker inte att man borde FÅ pengar för att vara student - men det hela sköts på ett såååå osmidigt sätt. Det är som att myndigheterna har som ett grundkrav för anställning att man är så stelbent paragrafryttare som möjligt och inte har förmåga att tänka själv eller lista ut saker.

Så det blir väl till att ringa gamla chefen nu nån dag och se till att han skickar de där usla papprena så att pappersvändarna på CSN får nåt att gotta sig åt. Hur kan en människa med någon självrespekt jobba på en statlig myndighet? Svar: det går inte. Ingen sådan människa jobbar på en statlig myndighet.

Sen ska jag ringa åsnorna på CSN på måndag och höra hur vi ska göra. Det står nåt om överklagande på ett av de tre papper jag fick idag och det måste ske skriftligt till blabla idiotiernas nämnd blabla eskilstuna osv osv. inom tre veckor från den dag jag "fick del av beslutet". Hur de kan veta när jag fick brevet förtäljer inte historien, men kanske har de hjälp av något "medium". Skulle inte förvåna mig ett dugg.

Jag ska nog försöka få tag på den människa(?) vars namn står på "beslutet" jag fick idag och diskutera huruvida det ens är möjligt att jobba heltid och plugga heltid simultant när arbetsplatsen ligger 23 mil bort från skolan och 29 mil från hemmet.
Fast jag känner på mig att svaret skulle bli "det står i våra stadgar hur vi ska dela upp inkomsten". Underförstått: "jag är en nolla som inte lyckats ta mig längre här i livet än att sitta på CSN och 'bestämma' hur folk har tjänat sina pengar trots att det inte har med verkligheten att göra".


Jo, jag är rätt så bitter och butter just nu, speciellt mot myndigheter och då i synnerhet CSN. Synd att de ger mig nästan 3000kr i månaden för ingenting, annars skulle jag helt enkelt undvika att ha mer med dem att göra.

Bestickning är tydligen inget brott om man heter "staten"? Muta på bara...

Inga kommentarer: