Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

tisdag 7 april 2009

Inbillningssjuka på hög nivå!

Ja, enligt någon gissningsvis vetenskapligt grundad gissning lider ca 15% av svenskarna av tinnitus. Av aftonbladets läsare idag påstår sig nästan 60% lida av tinnitus. (ändrat p.g.a. svårigheter att förstå)


Det skulle förstås kunna vara så att tinnitusdrabbade har en förkärlek för aftonbladet. Det kan också vara så att folk i allmänhet är mer eller mindre knäppa i skallen och tror att dom har tinnitus bara för att det visslar/piper/gnisslar i öronen när dom sitter i ett helt tyst rum.


Jag tror mest på det sista.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Din dumma idiot. Vad arg jag blev när jag läste detta. Att förringa tinnitus... Jag har det sedan 5 år och det blir bara värre hela tiden, fast jag skyddar mig mer öronproppar, numera även på gym och privatfestern. Jag skulle så mycket hellre bryta benet flera gånger om, det går ju att bota! Nej usch vad trött jag blir på såna som dig. Om du skulle byta med mig skulle du också förstå vad jag menar! Mvh Lina

Niklas sa...

Haha, jag skulle vilja veta vem som är en dum idiot egentligen? Den som inte kan läsa och därför överreagerar eller den som inte har tinnitus?


Tänk själv, tror du 60% av alla svenskar har tinnitus??

Själv känner jag EN som jag vet har det, och trots att jag inte känner överdrivet många människor utgör han absolut inte mer än en procent.

15% är en siffra som t.o.m. tinnitusmänniskor säger och det låter rätt rimligt, men om då 60% röstar och påstår att dom har det förstår väl även du att väldigt många inte lider av nån "äkta" tinnitus (dvs dom närmast förringar den otroligt jobbiga "sjukdom/skada" som du lider av)? Det var så jag menade. Förklarade jag tillräckligt pedagogiskt nu lilla Lina?

Suck.

Andreas sa...

Eller så är det så att folk med tinnitus är mer benägna att läsa en artikel om en framtida behandling av tinnitus...

Niklas sa...

Det var en mycket bra poäng! Tack för den Andreas. Klart mer konstruktivt än tidigare kommentör iaf.

Anonym sa...

Suck... Självklart är de med tinnitus mer intresserade av ett botemedel mot tinnitus! Det är ju som en artikel om forskning om skolios som läses av många med skolios.

Niklas sa...

Omröstningen låg ändå på förstasidan och den är det trots allt rätt många som kollar på. Nåja, kanske hade jag fel för första gången på väldigt länge, men sagt är sagt och tänker inte tas tillbaka.

Ghosthand sa...

Jag vet inte hur det är med er andra, men själv är jag väldigt selektiv när jag läser nyheter. Naturligtvis läser jag en artikel om tinnitus eftersom jag själv haft det i 5 år. Annars hade jag nog inte gjort det.
Trodde du på allvar att samtliga läsare av Aftonbladet svarade på den där enkäten? Eller ens att "Aftonbladets läsare" är helt synonymt med "folk i allmänhet"?

Tycker dock att du formulerar dig riktigt illa. Det handlar kanske inte bara om att kunna läsa (jo, jag kan läsa) utan om att kunna skriva så att ens avsikter blir tydliga? Dvs vara pedagogisk från början och inte först i en mästrande kommentar, lilla Niklas.

Korrekta siffran på andelen av befolkningen som har tinnitus är ganska svår att bestämma, eftersom i princip alla människor åtminstone periodvis råkar ut för "öronsus". Man brukar dela in tinnitus i tre svårighetsgrader, där 1 är "endast märkbart i väldigt tysta miljöer, spelar ingen roll" och 3 är "hörs i alla situationer och påverkar livskvaliteten avsevärt". Ska man räkna in grupp 1 i statistiken? Ska man också räkna in de som har tinnitus periodvis men inte alltid (det finns en del sjukdomar som ger sådana symptom, bland annat)?

Till Lina (inte "lilla Lina") vill jag bara tipsa om att du måste försöka låta bli öronpropparna även om det frestar. De förvärrar ofta problemet. Jag har prövat. Enda gången man ska använda dem är när ljudnivån verkar vara skadligt hög. Fast det kan den kanske vara på gym ibland?

Anonym sa...

Om du själv får tinnitus en dag kanske du förstår att du inte ska skämta om sådant..

Niklas sa...

Vad får man skämta om då?

E sa...

Jag fick tinnitus i vänster öra, den 4:e dec 2007, efter en entimmes promenad i iskall hård blåst utan mössa.

Efter den dagen, har jag ljudet från testbilden i tv på högsta volum...dygnet runt,
någon enstaka gång kan ljudet öka till super vidrigt, inte kul men jag är glad ändå,

men inbillning,
nej så dum är jag inte, då skulle jag hellre inbilla mig att jag var smart.