Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

fredag 24 april 2009

"En trevlig skogstur" eller "Bävern - min vän"

Idag var jag ute på en liten tur till en skog/åker/å. Ja, det var alltså ett markområde bestående av blandat åker och skog som ligger intill en å.

Där var tydliga spår av bäver, otroligt fräna djur! Dom hade bl.a. fällt två träd som var minst 40 cm i diameter, det tycker jag är rätt duktigt gjort.

Dom verkar vara duktiga på att gömma sig för jag såg ingen, det gjorde jag heller inte för några veckor sen när jag var och gick på ett annat ställe där det fanns nyligen bäverfällda träd.

Hittade även en stor gravsten komplett med järnstaket och en träbänk bredvid. Den hade placerats där av en rik men sorgsen gubbe som förlorat sin fru 1828. Mitt i en skogsdunge bredvid en åker. Något märklig placering men det är inte omöjligt att det funnits en fin gård i närheten för 180 år sen.

Där i bäverskogen var marken nästan helt täckt av vitsippor och mäktiga gamla ekar fanns det många.

Ett härligt ställe helt enkelt, dit kommer jag med stor sannolikhet återvända några gånger i sommar.

Idag är det varmt och skönt och soligt!

Inga kommentarer: