Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 22 april 2009

En stilla undran

Hur har vägverket egentligen fått fram att det är exakt 70% större risk att dö i en olycka om man kör 90 på 80-väg?

Speciellt med tanke på att närmare 100% av alla 80-vägar ÄR 90-vägar som är omskyltade av nån idiotisk anledning.

Är det konstigt att man tappar respekten för hastighetsgränser? Det är ju nästan så man får lust att köra för fort enbart på pin kiv.


Det gör jag inte.

Jag gör det för att det är för segt att köra i skyltad hastighet oftast. Fast ibland kan det ju vara läge att köra i eller under skyltad fart.

T.ex. om det är glashalt eller jättekurvigt eller om man kommer från en korsning och ännu inte kommit upp i högre fart. Då är det acceptabelt.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Du kan räkna på det där med bromssträcka och typ hastighet vid krasch. Kommer inte ihåg formeln just nu. Det är nåt i kvadrat.. Hm..

Niklas sa...

Det är kraften som ökar i kvadrat med hastigheten, men det har ingenting med dödligheten att göra överhuvudtaget. Visst, om 100 exakt likadana bilar med stigande inbördes hastighet kraschar in i exakt samma sten på exakt samma ställe i exakt samma vinkel vid exakt samma temperatur och exakt lika slitna däck så skulle förmodligen en procentuellt större andel skadas illa eller dö ju fortare det går. Världen funkar inte så, det förstår dom flesta, förmodligen även vägverket innerst inne.

Hastighetspropagandan är väldigt lik knarkpropagandan på många sätt tycker jag.

Lika lite som jag blir beroende av att testa heroin en gång, lika lite dör jag av att köra en mil i 120 på 90-väg.