Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

lördag 25 april 2009

Ännu en frän naturupplevelse

Jojo, här radas grejerna upp och betas av.

Idag när jag och Ida var ute i skogen och kollade runt lite så hittade vi inget mindre än en död älg!!


Riktigt häftigt måste jag säga. Och äckligt.

Den låg i en kraftledningsgata mellan några stora stenar.

Det var lite päls/skinn kvar på sina ställen så i den här värmen som varit senaste tiden antar jag att det betyder att den är relativt nydödad. Troligen max en vecka sen, eller?

Antagligen är det ett lodjur som tagit den. Finns väl en minimal chans att det skulle kunna vara varg eller björn, men dom är ju inte så vanliga i det här området. Det var en ganska så liten älg, förmodligen (nu gissar jag hejvilt eftersom jag inte är det minsta utbildad i älgvetenskap) en fjolårsunge. Ca 1,7-2 meter "lång" nos till svans skulle jag gissa på, fast det är svårt att säga eftersom den låg "hopvikt" så att säga.

Så nu vet jag iaf att det finns lodjur/rovdjur där i området. Kul!

Platsen ligger ca 3 km väster om Arboga, alldeles i närheten av fornborgen som jag skrev lite om för några veckor sen.

Nån bild på liket finns på Idas blogg. Min egen kamera låg nämligen kvar i bilen...

Inga kommentarer: