Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 6 april 2009

Betygshetsen

Det är lite sorgligt att så många tror att betyg är så viktigt. Till och med i högstadiet.

I gymnasiet kan jag förstå, kanske till och med rekommendera en liten betygsstress så att man skärper sig. Å andra sidan finns ju högskoleprovet så det är inte ens nödvändigt då.

I högstadiet är det verkligen inte nödvändigt att oroa sig om man inte tänker söka nåt jättespeciellt gymnasieprogram. Nåt jättespeciellt gymnasieprogram har man förmodligen inte någon nytta av heller.

Jag gick ut högstadiet med 180 poäng och lekte mig genom gymnasiet. Klarar mig utmärkt ändå.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det är för att du fick bra på högskoleprovet ju.

Niklas sa...

Som jag klarar mig ändå ja, men det kan många göra. Men visst, alternativet att fixa bra betyg är bra om man är mindre smart förstås. Men det är ju jobbigare.

Anonym sa...

På 60 talet kan man snacka om betygshets med censorer mm. Dagens bortklemade ungar är utskåpade av ungdomar i andra länder.