Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

lördag 23 maj 2009

Nåt intressant (statistiken ljuger ibland)

Skulle precis skriva nåt om resultatet i min omröstning, men upptäckte precis att siffrorna är intressantare än resultatet som sådant.

Det är nämligen 53% som tycker att det SKA vara lagligt medan 43% tycker att det inte ska vara lagligt. Vänta nu.

43 + 53 = 96. Inte 100.

Det visar sig att Google/Blogger inte avrundar procenten till närmsta heltal utan bara neråt. Det gör att 2 av 41 står som 4% trots att det i realiteten är 4,87%.



Hur som helst, till saken.


Det är alltså väldigt jämnt mellan sidorna. Föga förvånande är det en mycket större andel av dom som provat som är positiva medan större delen av dom som inte provat är negativa.

Jag vet inte om vi egentligen blev klokare av det här.

Jag trodde nog faktiskt att det skulle vara lite fler som var negativa, men det är ju så litet antal svar att det knappast kan kallas "statistiskt säkerställt".


Min motor till radiostyrda bilen gick lite sönder idag tror jag. Verkar som nåt lager har gett upp. Har frågat på ett forum så vi får se vad dom säger. I värsta fall måste motorn bytas och då tar jag uppehåll tills jag börjat jobba och kan handla med lite bättre samvete. I vilket fall som helst har nog säsongen blivit kortare eftersom jag slutar när budgeten är uppnådd.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Jag är den felande länken. Jag har provat OCH jag är negativ.

Niklas sa...

Nähädu du har väl inte alls provat? Det var väl nåt annat skräp du blev ilurad i Indien.. =P

Det påstås att "homegrown" är bäst så du får försöka hitta nån odlare i Söderhamn eller liknande och ge det en till chans. =)