Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 21 maj 2009

Kriget mot droger funkar skitbra

Det funkar lika underbart bra i Sverige som i USA.

Jag har inte letat så mycket men i alla fall hittat en undersökning från Kalmar kommun där 32% av eleverna i åk9 och gymnasiets åk2 säger att det är "lätt eller mycket lätt att få tag på hasch eller marijuana".

Tyvärr hittar jag inga andra källor för tillfället men så vitt jag har förstått från t.ex. mediarapportering verkar tillgängligheten vara ungefär densamma nu som för åtminstone 10 år sedan.


Samtidigt har antalet som "godkänt strafföreläggande eller som dömts för narkotikabrott" gällande Cannabis ganska precis fördubblats mellan 1998 och 2006. Ca 2600 st 1998 och 5200 st 2006.

Hur det ser ut senare år vet jag inte eftersom BRÅ inte har nån statistik som är nyare än 2006.



Att slänga folk i finkan för att moraltanter inte gillar vad dom stoppar i sig har alltså ingen som helst påverkan på vare sig tillgång eller efterfrågan. Däremot har det en ganska ordentlig påverkan på kostnaden för polis, tingsrätter och fängelser.

Bara det rent ekonomiska är i mina ögon skäl nog för att lätta rejält på synen på "lätta" narkotikabrott.
Lägg sen till de medicinska fördelarna för många människor, kontakten med kriminella personer som många skulle kunna undvika och minskningen i våldsbrott som skulle kunna ske om folk skulle byta "supen" mot "röken" (vilket jag iofs inte tror dom skulle göra) så finns inte mycket att sätta emot.

Inga kommentarer: