Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

lördag 8 november 2008

Idol

Vad ska man säga om det egentligen? Och om "Lars".

Det känns som om han sköt sig själv i benet förra fredagen. Hade vettigt kritiska människor varit dom som tittade och röstade på idol så skulle hans upptåg säkert uppskattats. Men nu är det ju så att dom flesta som följer idol är såna som gillar Idol och inte gärna vill att nån säger rakt ut att dom inte gillar det.

Idol är ingen plats för en fritänkare eller rebell.

Idol är en plats för brunnäsor, villiga att slicka så många stjärtar som krävs för att få spela in en skiva och 5 minuter extra i rampljuset.


Juryn och TV4 ska vara deras stora förebilder och härskare som dom bara älskar att lyda. Om dom stampar och sparkar på deras kompisar så kommer en äkta "Idol" inte att tycka det är taskigt. Dom kommer titta bort och tänka "åh, vad skönt att det inte var mig dom hackade på! Nu ska jag vara EXTRA snäll i fortsättningen och lyda ännu bättre så att dom är snälla mot mig!"


Jag undrar vad som i längden händer med den trogna publiken. Kommer dom utveckla en enorm brist på empati och förvrängd verklighetssyn?


Och hur många är det som håller med om Jihdes mantra att Idol är "Sveriges största musiktävling"?

Det är exakt samma sak som att säga att Vasaloppet är "Världens längsta backhoppningstävling".


Båda involverar skidor men annars är det vitt skilda saker. Precis som Idol och Musik.


Det finns väl ingen musiktävling i Sverige? Lika bra är det, tro mig, jag vill inte se någon sån.


Melodifestivalen?? Nej nej, det är en schlagertävling. Också en helt annan sak än musik.

Musik handlar om varje människas personliga uppfattning om vilken kombination av toner som är tilltalande för just den personen.


Jag vet ju inte hur det är med er andra, men själv har jag i alla fall hört runt 100 låtar dom senaste två åren som är bättre än varje bidrag i dom senaste två årens "Melodifestival".



Jag har för tillfället en vän i New York. Fruktansvärt avundsjuk är jag p.g.a. detta.

Ta mig dit, någon!

1 kommentar:

Emelie sa...

Äntligen, det här borde alla läsa.