Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

söndag 16 november 2008

En matbrödsbagare här bor i staden

Han bakar matbröd mest hela dagen.


Ikväll: Baguetter!

Samma recept som till "lantbrödet" förra helgen, men annan form och annan gräddningstid.


Fruktansvärt gott blev det så klart!


Riktigt perfekt knaprighet på skorpan och perfekt mjukhet inuti.



Testa själva! Det tar kanske 25-30 minuter totalt i arbetstid, plus en del tid för jäsning och gräddning men då kan man ju göra annat.


För två rejäla "bullar" eller 4 halvstora baguetter "en tvärplåt långa":

  • 25 g jäst = ett halvt paket
  • 5 dl ljummet vatten
  • "12-13" dl vetemjöl - Jag använder snarare 12 än 13.
  • 1 msk olja eller flytande margarin. - Jag hade nu senast olivolja, vet inte om det gör nån större skillnad.
  • 2 tsk salt - Jag höftar vilt men det är nog ungefär 2 tsk.

Smula ner jästen i en lagom stor "bunke". Häll i en del av vattnet, kanske 1,5-2 dl (spelar ingen roll) och rör ut jästen så det inte är några jästklumpar kvar (det här är säkert självklart för alla som nånsin bakat men man vet aldrig).

Häll i resten av vattnet och sen olja och salt.


Använd elvisp med degkrokar eller nåt bättre!

Annars står inte jag för ev kostnader för utslitna armar...



Sätt igång elvispen (eller vad som används) och håll i den med ena handen medan du häller i en del i taget av mjölet med den andra tills degen är "lagom mjuk" och nästan lossnar från "bunken" (jag gillar inte ordet "bunke" därför skriver jag citationstecken runt. =) ), då är den klar och kan lämnas att jäsa, eller först hällas ut på mjölat bord - valfritt. (Jag jäste på bordet första gången och i "bunken" idag. Gick precis lika bra...)

Täck över degen med bakduk (kökshandduk...) och låt den stå i en timme. Gör nåt vettigt under tiden.


När degen har jäst klart, (för baguetter gäller fortsättningen) knåda INTE utan tryck bara till den lite grann och gör en "limpa" som du delar i valfritt antal delar, förslagsvis fyra. Platta ut delarna till ca 20x30 cm (huvudsaken dom är avlånga) och rulla ihop så dom blir avlånga och bra. Lägg dom på plåten (på tvären, smord eller med papper - självklart...) och gör några snitt på ovansidan med en vass kniv. Låt ligga på plåten och jäsa utan bakduk i ca 30 min. Sätt på ugnen i lagom tid före så att den är 250 grader när halvtimmen är färdig.

In med plåten i mitten av ugnen 15 minuter, stäng av ugnen och låt stå på eftervärme 5-15 minuter. Boken säger 10-15 men mina var rätt fint gyllenbruna redan efter dom första 15 minutrarna så jag tog ut dom efter 6-7.

Låt svalna på galler EJ övertäckta och sist men inte minst, njut av bagarkonstens frukter.


Godnatt!

Inga kommentarer: