Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

tisdag 11 november 2008

Hur bortskämd kan man vara???

Åh nej!! Jag får bara 18.700kr i månaden för att sitta hemma och rulla tummarna!!!



Vad sägs om att vara glad över att få mer betalt för att göra ingenting än vad väldigt många får för att jobba?!


Folk borde vara glada över att dom får NÅNTING för att göra INGENTING istället för att sura och gnälla över att dom vill ha mer.


Jag lägger ner en väldig massa timmar i månaden på "jobbet" (på väg att bli kompetent arbetskraft som ska finansiera landet med mina skatter) och för det får jag skamligt låga 2.500 kr.


Bittra hälsningar.

30 kommentarer:

Anonym sa...

18700 innan skatt med 2 barn och belånat hus, kanske låter det mycket för dig! C:a 12000 kvar är inte speciellt mycket pengar, men absolut, man klarar sig! Men alla vi som har jobbat sen vi gick ut 9:e klass och varit med i facket sedan dag 1, är detta tacken. Det hade varit lönsammare att sätta in dom pengarna på ett sparkonto. jag har inte tagit ut en krona i a-kasse ersättning sedan 1988, och hoppas givetvis att får slippa oxå. men jag har full förståelse för familjens jobbiga framtid.

Anonym sa...

kan ni inte läsa eller, det är taket som är 18.700 kr därefter 80% på det ger 14.960 innan skatt.
Skatten är ca 1000 kr högre/månad än då dom jobbar (jobbskatteavdraget) så det blir väl något under 10.000 kr för den som har max A-kassa.
En som tjänar säg 16.000 får väl ut ca 8.500 i a-kassa.

Anonym sa...

Och jag får ut 3000 kr från a-kassan för det saknas EN MÅNADS jobb, så fan var glada för det ni får!!!

Anonym sa...

Instämmer med dig Niklas. Jag är van med att leva på 7000 kr/månad varav 2500 är "lönen" för slitet. Jag tycker 10 000 låter som väldigt mycket pengar och förstår inte hur folk har mage att klaga. Jag kommer för övrigt ha 250 000 kr i skulder bara för att jag vill ha en gedigen utbildning och kunna bidra med något till det här samhället. Buhuu, 10 000....

Anonym sa...

Om man kan läsa så står det att man får 80% av 18700 före skatt, inget annat.

Jag har också jobbat sen tonåren och vet att då klarar man sig på i princip vatten och bröd. Det är en kollosal skillnad att bara ha sig själva att tänka på och att ta ansvar för barn och familj. Då kan man lätt hålla sej för skratt när mat, hyra, lån och dagis ska betalas (man måste ha dagisplats för att få stämpla). En familj med ett par barn har lätt 10-15000 i regelbundna utgifter innan boendet läggs på.

jalle

Anonym sa...

Väldit många får ut mindre än 10 000 per månad på ett heltidsjobb så folk ska inte klaga om dom får 10 000 i månaden på A-kassan utan att göra något !!

Till kommentaren ovanför, om man har barn och familj så har man ju oftast också 2 inkomster och även barnidrag o.s.v så lägg ner ojjandet o att barnfamiljer skulle ha det värre än ensamstående, det är sbarer tvärtom, ensamstående har det jobbigare ekomomiskt än en familj med 2 barn.

Anonym sa...

kanske man klarar sig om man är 2 med inkomst i barnfamiljen men som ensamstående... och tror du att barnbidraget täcker kostnaden för att ha barn så kommer du att få en rejäl överraskning när du skaffar familj

Anonym sa...

Det heter "det postindustriella samhället" av en anledning. Jag tycker att det lite djärvt att köpa hus och skaffa barn innan man är 23, när man jobbar på ett okvalificerat industrijobb och saknar utbildning o.s.v.

Anonym sa...

Jag och frun är bägge uppsagda, hon jobbar inom industin jag inom handel.

Vi går snabbt mot 37400kr från våra 46000kr före skatt.

Däremot bor vi på landet så vi spar in ca 4000kr / månad skattade på att inte jobba.

Anonym sa...

Ensamboende utan barn har det värst ekonomiskt sätt, familj med barn och 2 inkomster har det bäst så dom ska inte gnälla för dom får även barnbidrag och antagligen hyresbidrag och annat.

Att bo och leva själv är alltid dyrast.

Anonym sa...

En familj klarar sig på 20.000kr netto. Det ska till en riktig ockerränta, ett alldeles för dyrt hus och sjukt höga nöjen för att det inte ska gå ihop ekonomiskt.
Tycker inte heller folk ska klaga som får A-kassa.. Jag har klarat mig fint flera år på kortare ströjobb. Det trots att jag valt att inte vara med i A-kassan; speciellt som den ser ut idag

Anonym sa...

Håller med helt. Jag sitter och sliter å kämpar på praktikplatser hit och dit för att UTBILDA MIG! Gnäll fan inte för att ni inte gjort det. Ni får dessutom gratis. Jag klarar mig på 5000 kronor per månad MED en hyra på 3600:- för en ynklig etta. Så håll käften era jävla klagande helveten är så trött på er. Har ni valt ett lågarbetsyrke som inte kräver intelligens så får ni tammefan skylla er själva. NI FÅR DESSUTOM GRATIS PENGAR, så stfu.

Anonym sa...

Jag har 18800 i heltidslön (för att ta hand om era gammla föräldrar), hus, fru, 2 barn, 2 bilar och 1,8 mil till jobbet utan möjlighet att åka kollektivt.

Och jag klagar inte...

Anonym sa...

Visst kan man tycka att det är lite djärvt, men att bilda familj är inte alla gånger planerat in i minsta detalj. Den ekonomiska utvecklingen har sett mycket bra ut i de flesta hushållen fram till i mitten av i år och troligtvis har det bidragit till att fler har vågat köpa hus, bil, båt eller bilda familj (och konsumtion har i sin tur bidragit till stärkt välfärd och ekonomi). Menar du att bara högutbildade skall få skaffa familj och hus? För det är just så det låter.
Jag tror ingen välkomnar lågkonjunkturen, med allt vad den innebär, och jag kan inte låta bli att lida med de som drabbas av varsel och, och som en konsekvens av det, tvingas ligga sömnlösa på nätterna av oro.
Jag tycker absolut att det är dags att se över taket för A-kassa så att det ligger i fas med de senaste årens löneutvecklingar!

Anonym sa...

Alltså är nu helt knäppa eller?
Om du har levt med en viss lön så får man en viss typ av utgifter därefter. Vilket innebär att människor går i personlig konkurs när de får ut hälften än vad de brukar tjäna.

Om man som jag, har räkningar på över 10 000 kra varje månad och sen får sparken, ja då kommer jag gnälla. En sådan cynisk och tragisk människor syn som vissa av er har är fan obehaglig!!!

Man kan oftast inte klara sig på a-kassa om du är ensamstående, eller familj med lån, etc.

Hemska människor det är vad ni är, nicklas, jag HOPPAS på allt att du får sparken och leva på minimum.

Ha en bra dag din skitunge.

Anonym sa...

Jag förstår hon som klagar, för en levnadsstandard är något man själv sätter. Jag har själv studerat på högskola med studiebidrag och studielån, och klarat mig med dom ynka tusenlapparna, ibland hundralapparna som blivit över. Men nu när jag har heltidsjobb och relativt hög lön, har jag även högre boendekostnader, bensinkostnader, avgifter hit och dit m.m. vilket gör att jag inte har alla dom där tusenlapparna extra ändå. Ta då alla dom utgifterna och dra bort mycket av inkomsten så är det inte svårt att räkna ut att det blir minus i kassan redan första eller t.o.m. andra månaden.

Anonym sa...

Vaddå får? A-kassan är en försäkring som man betalar för. Det är dessutom inte 18 700 utan 80% av 18 700. Om nu A-kassan ska vara 80% så ska den väl vara det också. Det borde i alla fall inte vara så att majoriteten av de arbetslösa inte får 80%, då är ju maxtaket alldeles för lågt.

Anonym sa...

Det roar mig lite att läsa att de tänker att "jag får väl gå till socialen i värsta fall" och inte har en aning om vad det innebär. För mig och min sambo som har försörjningsstöd (socialbidrag) innebär det att vi får ut ca. 12000 i månaden tillsammans. 5000 av dom är hyra (med en lägre hyra försvinner även en del av pengarna) 1000 är till busskort.

Det är därefter inte svårt att räkna ut att vi har 6000 till mat/kläder och alla andra räkningar. Dessutom drar dom av för all eventuell lön från extrajobb vilket innebär att det inte lönar sig att jobba om du inte tjänar mer än 12 000 i månaden.

A-kassan kanske är dålig när du bara får ut 80%, men du har i alla fall möjlighet att jobba utöver det, eller få inkomst från 2 personer.

Var glad att du har jobbat så länge så att du får A-kassa istället.

Anonym sa...

Vilket snack. Det är klart människor med högre lön köper finare hus, finare bilare och drar på sig mer kostnader än människor med lägre löner. Det är ju så det fungerar och så kommer det alltid att vara och det är då självfallet svårt att klara huslån och allt därtill när båda blir arbetslösa, det måste väl ändå alla förstå?!?

Anonym sa...

Jag är 43, har universitetsexamen, och har fortfarande inget hus. När fan blev det en mänsklig rättighet att vara 23 år, och bo i belånat hus? Sluta lipa, var inte så bortskämda.

Anonym sa...

Har nyss köpt lägenhet. Bor ensam men jag kan ändå inte förstå hur man köper saker som man inte skulle ha råd med om man var arbetslös. Tjänar 21000 och använder knappt 1/5 del av det till viktiga uttigfter.

Verkar som folk glömt hur man lagar mat hemma, hur en cykel fungerar osv.

Anonym sa...

Ingen som har tänkt på att ha en inkomstförsäkring? Tjänar man en bit över 18700 kr /mån borde man väl se till att skaffa en sådan. Själv får jag 80% av min lön (upp till 100 000 /månad)och det kostar mig 200 kr/mån.

Anonym sa...

Förr i världen så höll de som hade det svårt ihop och kämpade för ett bättre samhälle. Herre jösses vad är det för fel på er som kommenterar med nedlåtande skitsnack: "Jag har det minsann värre för jag har bara..." begriper ni inte att förutsättningarna ser olika ut . Hur många inrättar sitt liv efter möjligheten att bli arbetslös? Begriper ni inte heller att det är alla vi i pyramidens botten som får betala? Vill ni ha ett samhälle med stenhård utslagning?

Anonym sa...

Så jävla rätt, bortskämda jävlar som kan gnälla över att ha 10000 för att inte göra någonting, i min familj på 2 vuxna och ett barn så har vi 10000 totalt att leva på!

Anonym sa...

Om dom båda 2 fått ut ca 21000 efter skatt när dom jobbade så måste man för h-e kunnat spara ganska mycket varje månad.Kanske inte så konstigt att Volvo varit tvungna att varsla med dessa lönekostnader, för ganska okvalificerade jobb.

Anonym sa...

Den dagen folk insèr att saker som villa, bilar osv är LYX och inte vardaglig konsumtion såsom mjölk och dylikt så kommer detta landet fort att ändras till det bättre. hur många ens med jobb har råd att ha en villa idag? Många skriver att de är belånade o.s.v och den sitsen är det ju ingen annan än ni själva som satt er i och kan knappast lastas på a-kasse ersättningen. Folk i sverige är väldigt bra på att låna pengar, helt utan någon som helst tanke som t.ex, "om jag blir av med jobbet, klarar jag att betala lånet?"
10.000:- per månad är det många som inte ens får när de arbetar och ändå reagerar ni som om de handlar om svältpengar.
Vad anser ni ska göras? hur mycket pengar anser ni att ni ska ha ? 15? 20 tusen? eller tillräckligt för att täcka 2 bilar, villa, canal digital, tidningsprenumeration, ett par biokvällar i månaden ?

Till anonym som skrev:
"Men alla vi som har jobbat sen vi gick ut 9:e klass och varit med i facket sedan dag 1, är detta tacken. Det hade varit lönsammare att sätta in dom pengarna på ett sparkonto. jag har inte tagit ut en krona i a-kasse ersättning sedan 1988, och hoppas givetvis att får slippa oxå."

Du har inte tagit ut a-kassa sedan 88 skriver du. låt oss då räkna på ett snitt på 200:- per månad du betalat in i a-kassa. Då hamnar vi på 48.000:-
Dela då det på 10.000 för att göra det enkelt, då hamnar du på lite drygt 5. alltså de pengar du så frikostigt betalat in till a-kassan och som gör att du anser dig ha rätt till en högre levnadsstandard försvinner redan den 5.e månaden du är arbetslös. så alla dina präktiga år med fackfanan högt i hand är alltså borta redan månad 5. Vems pengar ska vi plocka ifrån sedan tycker du? den som jobbat i 40 år kanske? då kan du ju plocka ut ersättning ett par månader till innan de också tagit slut. A-Kasse ersättning är en ren och skär försäkring och är defenitivt inget som betalar ut ersättningen i sig då det inte skulle täcka ens 10% av utbetalningarna. Resten får vi skattebetalare stå för, så frågar du mig som faktiskt betalar skatt just nu så ser jag helst att du inte får ett öre mer då jag knappt har mer trots att jag jobbar. så ... skippa latte`n på morgonen, avboka GP, sänk bredbandet ifrån 24 till 0.5 och säg upp porrkanalerna så ska du se att du tar dig igenom, detta du också.
För övrig är facket bara till för de som vet med sig att de inte gör sitt jobb så redan där ogillar jag ju dig som både person och individ.

Emelie sa...

Verkligen en rolig diskussion. Någon kom och sa att "Man skaffar sig utgifter efter sin inkomst". Sen kom nästa och sa "Jag har pluggat..bla bla bla".

Alla som har ett IQ på över 20 borde inse att antingen får man sänka sig utgifter när inkomsten blir mindre eller så får man öka inkomsten.

Det är väldigt intressant att folk tror att "Jag måste faktiskt ha ett hus. Jag kan inte överleva i lägenhet, det är sant".

Och jag tycker att det är sjukt kul att få skriver här med sitt eget förnamn. Pinsamt fegt.

Emelie sa...

Förövrigt Niklas. Väldigt roligt inlägg som många blir upprörda av dvs. lyckat!

Jag vet att du och jag inste står på samma sida mitten men keep it going. ;)

Anonym sa...

Jag får ut 28.000 efter skatt och har inte pluggat mer än gymnasieutbildning i 3 år, började jobba när jag var 21 och är nu 32. Och nej, jobbar inte skift, dvs, jag jobbar 8-17. Betald övertid när det inträffar. Det jag vill komma till är att jag är JÄVLIGT bra! =)

Anonym sa...

Marknadsföring
Framtidens nya möjlighet

Besök

http://www.breezesverige.se/