Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

söndag 7 mars 2010

Skidåkningsbonanza

Idag var alltså skidåkningens nationaldag - Vasaloppssöndagen.

Eftersom Ida skulle iväg och spela match blev det tidig uppstigning och därmed fick jag se (eller iaf höra, med ögonen mot datorn och öronen mot TVn) hela loppet från start till mål. Vet inte när jag senast gjorde det, men förmodligen för mer än 10 år sen.

Jag har länge närt en liten dröm om att åka Vasaloppet och funderar på att spika 2015 som året då det ska ske.

Då bör jag ha råd att köpa rejäl utrustning så att resultatet bara hänger på mig. Inga bortförklaringar om dåliga skidor eller liknande. Frågan är hur träningen ska kunna lyckas. Jag hade inte ens så jättebra kondition medan jag fortfarande spelade bandy, en av de mest konditionsfrämjande sporter som finns...


Jag är övertygad (förmodligen lurar jag mig själv) om att jag har nån form av genetisk defekt vad gäller lung-och-hjärt-systemet. Vid fysisk ansträngning känns all luft kallare än +25°C som knivar i luftrören. Knappast till fördel i ett skidlopp.

Inga kommentarer: