Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 10 mars 2010

Kul men lite skrämmande

Så kan man sammanfatta mina tankar om Google Analytics efter att ha använt det i sisådär 20 timmar.


Kul för att jag kan se så mycket intressant information om mina läsare och skrämmande för att jag kan se så mycket intressant information om mina läsare....


Inte nog med att jag kan se vilka länder jag har besökare ifrån, jag kan även se hur många från varje stad. Just staden tror jag inte funkar till 100%, men det stämmer nog väldigt ofta.

Bl.a. har någon från Nova Iguacu i Brasilien varit inne på bloggen i drygt åtta minuter och kollat på 3 olika sidor.

Jag kan även se vilka sidor folk kommer ifrån, där länkar från svd.se är klart dominerande.

Som om det inte vore nog kan jag även se vilka eventuella sökord på Google som har lett folk till min blogg samt vilken webbläsare och vilket operativsystem läsekretsen använder. Strax under hälften av läsarna informerar också (omedvetet förstås) om vilken hastighet de har på uppkopplingen. Det vanligaste är DSL.


Lite obehagligt att så mycket information lagras hos Google, men samtidigt gör det inte så fasligt mycket. Informationen är ju inte kopplad till någon speciell individ. Det enda jag lämnar ut om mig själv är trots allt att jag använder Firefox och Windows XP och att jag befinner mig i Arboga, Sweden. Tror inte att jag är ensam om det.


Men som sagt, det är kul att kolla upp vad det är för skumma typer som läser här!

Inga kommentarer: