Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

fredag 5 mars 2010

Äntligen färdig

Idag läste jag de sista sidorna av den härliga men stundtals lite (med betoning på lite) sega boken "The Fountainhead".

Slutdelen var på sätt och vis lite "tråkig men bra". Svårt att förklara utan att avslöja för mycket så jag får helt enkelt rekommendera samtliga att läsa den så får ni se själva!

Boken i stort handlar om "second-handers"; människor som lever sina liv för och/eller av andra människor istället för att leva för sig själva. Sorgliga typer som det tydligen fanns många av på 30-40-talet och som det definitivt finns väldigt många idag.
Såna som förespråkar saker som altruism och givmildhet som de största dygderna.
Såna som sätter likhetstecken mellan egoism och ondska.
Såna som inte tycker och tänker själva.
Såna som gör vad som helst för andras uppmärksamhet och acceptans.

Och om deras motsats, Howard Roark. Arkitekten som inte lyder någon. Ibland är han lite väl överdriven för att vara så "perfekt" som möjligt, men det kan man stå ut med. Jag gjorde det i alla fall.



Det bästa är att den finns på svenska för skamligt billiga TJUGOEN KRONORBokus just nu!
Jag är osäker på hur bra översättningen är, så för att vara säker på samma trevliga bokupplevelse som jag fick kan jag rekommendera den engelska versionen här, 88 kronor - även det rena rånet!

Inga kommentarer: