Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 16 november 2009

Skicklig upphandling!

Mälardalens Högskola skickade ut ett mail idag. Dom berättar att fr.o.m. vårterminens start får studenterna inte längre åka gratis tåg mellan Västerås och Eskilstuna, utan istället går specialchartrade bussar fem gånger om dagen mellan orterna.

Avtalet med SJ kostade 7 780 000 kr per år. Det motsvarar ungefär 555 st orabatterade enkelresor per dag mån-fre under 40 veckor = ett skolår. Ska vi gissa att det borde räknas in en viss mängdrabatt i köpet? Isåfall kanske det gäller närmare 1000 enkelresor dagligen.

Är det bara jag som tycker att det verkar vara en ganska dålig affär?

Eftersom det beräknas räcka med totalt 10 bussar per dag verkar dom räkna med att max 300 personer utnyttjar tågen (tur och retur, 10 bussar x 60 personer) varje dag. Med tanke på att många har minst en ledig dag i veckan (jag har två) faller snittet förmodligen en del.


Kan inte låta bli att undra om MdH gjorde någon undersökning innan upphandlingen med SJ eller om det var en ren chansning?


Genom att gå över till buss spar skolan inte mindre än drygt fem miljoner. Ganska mycket.

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med det här. Kanske att det var lite synd på dom miljoner som slösats bort redan.

Jag får minsann betala mina tågresor själv, det tycker jag gott att Eskilstuningarna kan göra också.

Inga kommentarer: