Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 18 november 2009

Nåt är fel

Ja, jag tycker verkligen att det inte riktigt står rätt till när så många VÄLJER att vara arbetslösa hellre än att flytta dit det finns jobb. Det finns uppenbarligen inte tillräckliga indicier för att skaffa sig ett jobb.

Visst förstår jag att det är skitjobbigt att riva upp "rötterna" och flytta när man kanske har barn, vänner, släktingar osv i närheten. Jag säger inte att det är lätt. Jag tycker ändå det är dåligt att välja att vara arbetslös och sen låtsas som om det inte är något val man gjort. Däremot tycker jag det är uruselt när "unga" människor utan barn sitter hemma och är arbetslösa i 6 år utan att bli desperata och ta vilket jobb som helst!

Tjejerna i artikeln, "Pernilla och Mirja" chattade med läsare på aftonbladet häromdagen. Där framgår bland annat följande:

  • Dom vill inte flytta.
  • Dom har inte sökt några "vårdjobb", t.ex. personlig assistent.
  • Dom vill inte bli väktare.
  • Den ena har inte gått ut gymnasiet.
  • Dom har inte sökt något McDonalds-jobb.
Bevisen talar sitt tydliga språk.

Dom vill hellre sitta hemma och få socialbidrag(?) än skaffa jobb.

Dom må säga att dom vill ha jobb men det är handlingar som räknas, inte ord. Många säger t.ex. att gud finns men frågar man efter bevis, ojojoj - då kammar man noll.



Arbetsförmedlingen ska vi förresten knappt tala om. Maken till slöseri med resurser får man leta efter.
Bl.a. har jag en kompis som senaste tiden sökt ett jobb som tandhygienist i Iggesund. Av 10 sökande var flertalet inte behöriga och heller inte intresserade, utan hade bara sökt jobbet för att Arbetsförmedlingen tvingar dom att söka idiotiska jobb.
Det slösar inte bara tid för den sökande och för AF's "jobbcoach" eller vem som nu hittat på det, utan även för personalen i Iggesund som skulle kunna göra nåt annat av dom minuter som läggs på den oseriösa ansökningen.

Inga kommentarer: