Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 17 april 2008

Funderade lite på dödsstraff igår kväll

Dom pratade lite om det på Karlavagnen så jag kom att fundera lite över det där.

Till att börja med kan jag väl konstatera att jag varken är nån fanatisk motståndare eller betonghård förespråkare.

Många säger att det är dåligt, för då gör vi samma sak som mördaren.

Det håller jag inte riktigt med om. För det första finns det enligt mig olika sorters mord men det hinner jag inte gå in på närmare just nu, men det jag talar om i fortsättningen är mord på helt oskyldiga människor som inte på nåt sätt förtjänar att dö.

Då har "mördaren" dödat en oskyldig, medan "vi" skulle döda en skyldig. Där finns en stor skillnad tycker jag.

Sen kommer isåfall frågan "Vem skulle utföra avrättningen?"
Där tycker jag att jag precis kom på ett bra alternativ.
Den dödsdömde (som självklart ska vara totalt tvivelslöst skyldig, det får INTE finnas några "gränsfall" som går till avrättning, det ska vara helt säkert att rätt person ligger där.) spänns fast på nån liknande "säng" som dom har vid amerikanska giftavrättningar, och giftsprutorna ges av en exakt inställd robot (alltså en sån där "arm" som finns i t.ex. bilfabriker, inte nån människoliknande tingest) vars hela program är förinställt och aktiveras av anhöriga till offret. Vill inte offrets familj/släkt vara med om detta så kan dom välja att "benåda" gärningsmannen till att enbart få fängelse.

Så har jag tänkt ut det just precis nu, men det finns säkert en hel del luckor i logiken där.


Nu ska jag strax åka och jobba så det blir inte mer fördjupat än så där tyvärr.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har inte de personer som ställer in roboten i brottlsingens cell ett ansvar då? Vi kan ju likagärna införa ett "öga-för-öga-tand-för-tand-system" som de hade på Island för ungefär 1000 år sedan låter det som.

Är det inte bättre att hjälpa den sörjande familjen och andra nära anhöriga ur tragedin på ett sunt sätt i stället för att låta dem bejaka sina hämndkänslor?