Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

tisdag 15 april 2008

"Brottsstatistik" eller "Inkompetent lärare"

Jag har glömt att skriva om det här fast jag hörde det för flera dagar sen. Det var Idas samhällskunskapslärare(!) som inte hade utövat nån vidare källkritik.

Han slängde ur sig ett, enligt honom, faktum som var att 60% av dom som sitter i fängelse i Sverige är invandrare.

Det intressanta är att när jag söker efter nån källa som säger det så hittar jag det inte, däremot flera, bl.a. Brottsförebyggande Rådet som säger att det inte finns någon statistik på hur många invandrade svenskar som döms till fängelse. Däremot finns det statistik på hur många utländska medborgare som döms, det var väl runt 10% tror jag, den som bryr sig kan ju kolla upp det. Av dom procenten så är dessutom den överlägset största gruppen finnar, norrmän och danskar.


Att en lärare i samhällskunskap står och spär på den rasism som ligger och gror tillräckligt ändå i Söderhamn, det är helt vansinnigt.

Ungefär som nån KKK-höjdare som skrev för inte så länge sen på nån hemsida att "nånting%", tror det var 80 eller så, av våldtäkterna mot "vita" kvinnor i USA begicks av "Svarta" gärningsmän, medan 0% av våldtäkterna mot "svarta" kvinnor begicks av "vita".

Troligt...

Inga kommentarer: