Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 24 april 2008

Flera som inte vill ha kvar sina bilar?

Har flera gånger senaste veckan varit med om följande scenario.

Personbil framför blinkar höger och går ut i vägrenen så att jag ska komma förbi vid mittlinjen, men precis vid korsningen så svänger dom ut 2-3 dm mot mitten innan dom börjar svänga av...

Inte nog med att det är dumt, det ser illa ut också, som att dom skulle köra lastbil fast det bara är en fjuttig liten bil som ska svänga av. Med 3 meters hjulbas klarar man korsningen ändå...


En annan grej råkade jag ut för idag. Var på väg norrut på RV56 mot Valbo/Gävle. Efter Heby är det några mil med riktigt smal och krokig väg där jag kom ikapp en annan lastbil, och där det blev brett igen med rejäl vägren var han trevlig nog att hålla ut mot kanten.
Jag tog tillfället i akt och drog på för att köra om, låg ungefär jämsides när vi mötte ett par personbilar. Jag låg med ungefär 1 meter av bilen på fel sida av mittlinjen men tänkte att dom väl flyttar sig, dom har ju också en vägren och på torr väg i dagsljus är risken försumbar.
Trodde jag ja.
När dom var 200 meter bort och inte visade tecken på att flytta sig var jag tvungen att bromsa och lägga mig bakom igen, DÅ passade det att lite försiktigt maka sig nån meter åt höger tyckte personbilarna....

Blev måttligt glad, fick ligga kvar bakom i ungefär 1 mil till bara för det.


Sensmoralen är:

Möter du lastbil som kör om lastbil, snälla håll undan i god tid så han slipper oroa sig.

Inte nog med att det är trevligt, det är dessutom påtvingat enligt lag!
Trafikens viktigaste regel, du ska alltid göra det som krävs för att undvika olyckor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja man ser dagligen exempel på bilister som skulle behöva körlektioner, själv har jag svårt för sådana som blinkar med helljuset när man gör en snäv omkörnig, men de tycker säkert att jag skulle behöva några lektioner:-)
Kom det inte en ens då
en liten svordom? Har aldrig hört något som varit i närheten, kan du ge något exempel på något kraftuttryck?

Niklas sa...

Hahaha, nä dom håller jag för mig själv.