Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

söndag 12 juli 2009

"Positiv och negativ ekonomi"

En direkt översättning av mig som kanske inte är riktigt korrekt men jag hittar inget annat i frågan. Hörde om det här idag i en av alla dessa podcasts som jag lyssnar på. När jag googlar verkar det finnas en ganska annorlunda definition av "positive economics" men jag väljer att ignorera det faktumet just nu.


Det hela handlar om huruvida man gör något av en positiv eller negativ anledning.



Negativ ekonomi är när du gör något för att slippa nåt otrevligt.

Positiv ekonomi är när du gör något för att vinna nåt trevligt.



Exempel 1:

Du ser en ny fin mobiltelefon som du gärna vill ha. Du betalar kassören 2000 kronor för att få mobiltelefonen. Du har utövat positiv ekonomi och känner dig nöjd trots att du är 2000 kronor fattigare.


Exempel 2:

Du går i en mörk gränd när en skum person kommer fram och föreslår affären "ge mig dina pengar eller så skjuter jag dig!". Du tänker "jag vill helst inte bli skjuten" och ger honom dina 2000 kronor. Nu har du utövat negativ ekonomi och känner dig inte så nöjd, trots att du fortfarande lever.


Det hela behöver inte alls ha med pengar att göra. Det har i grund och botten med vilja att göra. Lust/olust. Tvång/frivillighet.


Ett annat exempel är när du går på nån tråkig fest hos nån du egentligen inte gillar med en massa människor du inte trivs med. Du kanske känner att du måste för att ni har känt varandra så länge eller för att du annars kommer ses som en tråkig typ eller av nån annan anledning. Anledningen är egentligen inte så viktig så länge den inte är "jag vill". Gör du något för att du måste eller tror att du måste eller känner att du måste så är det "negativ ekonomi".

När du istället sitter hemma den där fredagkvällen och slötittar på nån halvdålig film eller bakar kakor eller hoppar hopprep bara för att du vill är det däremot "positiv ekonomi" och du kommer förmodligen inte ligga och gräma dig över det.



Ännu ett exempel är "tunga droger". Jag har inga tvivel mot att en heroinist börjar för att han vill uppnå överjordisk lycka och välmående. En känsla som förmodligen är mer underbar än vad vi odrogade människor ens kan tänka oss. Fullt förståeligt att man vill uppleva det. Efter en viss tid av regelbundet heroinskjutande kommer dock förhållandena ändras. Den där sprutan lockar inte längre för att det är så härligt. Den blir till ett måste för att inte dras ner i abstinensens avgrundsplågor. Heroinet har gått från positivt till negativt.




Negativa saker är (surprise!) inte positivt så jag uppmanar alla att fundera på om det är nåt ni borde sluta med.

Det kan ju vara värt att ha med eventuella framtida positiva saker i beräkningen. Den där odrägliga gammelmostern må vara en plåga att besöka men kanske kan det belönas med ett fint arv om några år? Att hålla god min när chefen säger nåt idiotiskt kanske känns dumt just då men att göra sig till ovän med honom kanske är sämre i långa loppet. Dom där tusenlapparna som kommer in på kontot varje månad är ju bra att ha...

Inga kommentarer: