Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 8 juli 2009

Betala för att rösta?

Bara en lös tanke, inget jag säger att jag ställer mig bakom eller emot eftersom jag inte funderat igenom det ordentligt:

Tänk om det kostade 100 kronor att rösta i allmänna val. Tror ni inte att folk i allmänhet skulle lägga ner mer energi på att verkligen ta reda på VAD dom röstar om och VAD alla olika partier och personer tänker göra om dom vinner valet?



Och tänk så många semi-soffliggare vi skulle slippa, såna som röstar på det eller det för att dom alltid gjort det eller för att nåt dom sa i en partiledardebatt lät smart eller för nån annan dum anledning.


Finns förstås negativa saker också, men inte så väldigt mycket. En sak som jag är övertygad att vissa vänstermänniskor kommer påpeka är att en del inte kommer "ha råd" att rösta. Visst, så kanske det är, men dom som inte har råd är nog till 99% inte särskilt insatta heller och dessutom skulle dom allra flesta ha råd om dom bara var villiga att offra ett par starköl. Kanske rent av ta en nykter söndag och rösta istället, tänk så bra.

Men som sagt, det finns säkert fler negativa sidor om man rotar lite mer i det. Säkert fler positiva också. Letar man bara noga så är det säkert nån någonstans som gjort ett experiment om det här.

4 kommentarer:

Sandra sa...

"Visst, så kanske det är, men dom som inte har råd är nog till 99% inte särskilt insatta heller och dessutom skulle dom allra flesta ha råd om dom bara var villiga att offra ett par starköl."

Och så föll alla pusselbitar plötsligt på plats.. Jag har inte förstått förrän nu att detta är en humorblogg. Underbart. Fullkomligt underbart.

För detta kan väl ändå inte vara allvar?

Emelie sa...

Skulle alkoholism (som verkar vara det du syftar till) naturligt innebära att man inte är insatt i politik? Jag ser tyvärr inte kopplingen.

Niklas sa...

Nä, jag ser inte heller den kopplingen? Vart skrev jag det?

gastlind sa...

Givetvis anser jag att man borde ha mer inflytande över vad skattemedlen används till om man betalar mer skatt än genomsnittet.

Dock inte att man ska ha större rätt/möjlighet att bestämma hur lagar faktiskt ser ut.

Så både ja och nej från mig.