Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 23 juli 2009

Byt konto mot fond

Jag kan bara rekommendera det.

Helst i våras förstås, men nu är bättre än aldrig. När räntan är på ca 0% är det liksom inte lönt att ha kvar pengarna på kontot. Inflationen äter upp pengarna.


Jag förde över alla mina "rolighetspengar" (som nu för tiden snarare är "täck upp den månatliga förlusten-pengar") till tre olika fonder för ca 2 veckor sen. Dom har nu gått upp med ungefär 6% totalt sett. Sammanlagt ligger nu mina fonder på minus ett par hundra. Rätt skönt med tanke på att dom låg på minus 6000kr ett tag i vintras.


Summan av kardemumman (det var länge sen jag sa det!) är: 6% är mer än 0%. Det KAN förstås bli lite minus på kort sikt men behöver du inte pengarna förrän om 5 år eller mer - go for it!


PS. Satsa på Indien, Kina, Sydamerika och Ryssland. Ju mer risk desto roligare. =) Sverige och "västvärlden" i stort är ett mörker. DS.

Inga kommentarer: