Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 2 juli 2009

Jo, det är faktiskt pinsamt

Fast inte riktigt på det sätt som fru Sahlin tycker.


Det pinsamma är istället den sista meningen här:
"Igår sa Christian Engström att "spela in porr är en bransch som alla andra". Uttalandet gör Mona Sahlin upprörd."


Det ÄR en bransch som alla andra. Varken mer eller mindre. Det går ut på att erbjuda (inte tvinga) människor att betala för något.

Sånt är förstås inte riktigt okej för en socialdemokrat som hellre vill tvinga alla att betala för sånt som socialdemokraten själv tycker passar bäst.

12 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Så du ser ingen som helst skillnad mellan att, till exempel, jobba på en bank och att spela in porrfilmer?

Bengt Svensson sa...

@Hollis

Å det skulle vara en lämplig jämförelse? Banker som spekulerar med andras pengar och där skattebetalarna får stå för förlusterna.

Niklas sa...

Nä, vad skulle det vara för skillnad? Båda är yrken där man tjänar sin lön genom att tillhandahålla tjänster som det finns folk som efterfrågar.

Sandra sa...

Och jag antar att du inte finner en jämställdhetsdiskussion bekväm heller inom detta område?

Niklas sa...

Haha!

Jo faktiskt! Det är åt skogen illa att kvinnliga porrskådisar tjänar mycket mer än manliga. Där har du och dina likasinnade mycket att göra!

Sandra sa...

Men hur var det då med den där delade ekonomin? Funkar det argumentet bara åt ett håll? Eller har du förkastat det vid det här laget?

Och mina likasinnade, menar du då de människor som anser att kvinnor och män bör ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter?

Niklas sa...

Haha! Dina likasinnade i form av radikalfeminister som helst tycker att vi ska ha några hundra/tusen år av mansförtryck för att jämna ut. Lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter för alla är INTE dina likasinnade utan mina likasinnade - Liberaler.

Sandra sa...

Med tanke på att jag inte på något vis förespråkar mansförtryck så kan det omöjligt vara mina likasinnade du pratar om nu.

Och att tolka feminismen på det viset är ett klassiskt vis att undvika den obekväma diskussionen på. Väldigt strategiskt. Och fult. Så jävla fult. Att förminska feministiska resonemang innebär att kvinnor i Sverige även fortsatt kommer att drabbas såväl psykiskt som fysiskt av att mannen utgör normen i vårt samhälle. Man kan kalla det hysteriskt eller rabiat, man kan kalla det manshat men faktum kvarstår - förtrycket är en realitet. Hur förklarar man annars att kvinnor fått sämre vård vid hjärtproblem pga att medicinerna provats ut på män? Eller att kvinnor löper större risk att drabbas av whiplashskada vid krock pga att bilsätena är utformade efter män? Eller att nästan hälften av alla kvinnor upplevt våld eller hot om våld från en man någon gång under sitt liv?

Niklas sa...

Min slutsats är att du haft otur med killar hittills i livet och tar ut ilskan på alla killar/män. Synd för dig men jag slutar från och med nu att ta åt mig nåt du säger om saken. Kommentera gärna om andra saker (eller om mäns maktförtryck men räkna inte med någon respons)...

Sandra sa...

Att föra diskussionen från sak till person är ytterligare en flitigt använd metod för den som vill slingra sig. Om du hade behärskat härskarteknikerna ifråga bättre så hade du nog också kommit undan med dem snyggare, nu blir det väldigt uppenbart. Men övning kanske ger färdighet någon gång i framtiden.. ;)

Men låt säga att du har rätt, att jag haft otur med killar och nu vill ta ut mina aggressioner på hela manssläktet. (Högst enfaldig tolkning av jämställdhet, då alla skulle vinna på ett jämställt samhälle. Kvinnor som män.) Kan du förklara för mig hur sämre sjukvård och bilsätenas utformning kan kopplas till mina personliga problem? Eller hur en omfångsundersökning (Slagen dam Mäns våld mot kvinnor i jämställda Sverige - en omfångsundersökning, 2001) där drygt 7 000 kvinnor deltagit påvisat att närmare hälften av den kvinnliga befolkningen upplevt våld/hot om våld från någon man? Du som är för fakta och empiri kan säkert presentera ett evidensbaserat resonemang som svar på den frågan.

gastlind sa...

Sandra: Tyvärr har du fel.

Feminismen har gått så långt att i princip alla frågor utom lön är det mannen som är förtryckt i samhället..

Jag kan ta några små exempel.

Familjepolitik :
* Ej samma möjlighet att få ta hand om sina barn som modern vid skilsmässa.
* Underhållsskyldig om man blir far, men 0 möjlighet att slippa ifrån sitt ansvar som kvinnan kan (via abort).

Rättssäkerhet: Hårdare straff för män om de begår samma brott. Män misstänks mycket lättare för allvarliga brott än kvinnor.

Sandra sa...

Men på vilket vis anser du att dessa fenomen är kopplade till feminismen?

Arbete för jämställdhet är inte synonymt med en kamp mellan könen. Feminismen förespråkar samma rättigheter, skyldigheter samt möjligheter för män och kvinnor. Det du beskriver har sin grund i just den könsmaktsordning som feminister önskar ändra på.

Familjepolitiken när det gäller exempelvis vårdnadstvister bottnar i de könsrelaterade föreställningar vi har om hur vi är som föräldrar. Enligt vår tradition är det kvinnan som är den omhändertagande, vårdande föräldern. Samma typ av könsrelaterade föreställningar gäller för vem vi helst ser som chef - en man eller en kvinna. Dessa två exempel är två sidor av samma mynt. Feminismen förespråkar varken den ena eller den andra sidan.

Och vad gäller möjligheten för kvinnor att "slippa ifrån sitt ansvar". Detta gäller alltså under graviditetens första månader då kvinnan i Sverige har rätt att välja huruvida hon vill fullfölja graviditeten eller ej. Eftersom det är hennes kropp det handlar om. Anser du att mannen borde ha möjlighet att bestämma om en abort ska genomföras eller inte?

Jag har själv genomgått en abort och jag är personligen väldigt tacksam för att det är jag som bestämmer om insidan av min livmoder ska skrapas eller inte. Finner det inte helt orimligt att det beslutet är mitt och ingen annans. Liksom du är den som bestämmer över dina fertilitetsorgan.

Att män lättare misstänks för allvarliga brott har även det med samma gamla könsstereotyper att göra. Och jag säger följande ännu en gång, eftersom tydlighet inte verkar skada inom detta ämne - detta fenomen är enligt feminismen inte önskvärt. Oavsett om det är män eller kvinnor som drabbas i just det sammanhanget. Vi skulle alla vinna på ett jämställt samhälle.

Och som avslut - du inleder med att konstatera att jag har fel. Du får gärna vara mer precis. Har jag fel angående hur våra hjärtmediciner har tagits fram? Eller angående hur bilsätena är utformade? Eller menar du att undersökningen Slagen dam, där ca 7000 kvinnor deltagit, är felaktig?