Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 9 juli 2009

Många sjuka saker på en gång

http://helahalsingland.se/ljusdal/1.1185629


Först och främst är det ju väldigt sorgligt att det går så illa med en 14-årig tjej att hon hamnar i det uppenbart dåliga sällskapet.


Sen är det lite konstigt: "Nästa dag hade ynglingen tagit hennes mobiltelefon. Under dagen hade han kontakt med flickans föräldrar. Han vägrade tala om var hon fanns, trots att de flera gånger under dagen vädjade till honom att komma hem med henne."
Det verkar ju inte helt orimligt att hon inte direkt trivs hemma och att det var därför han vägrade tala om var hon fanns. Isåfall ganska schysst av honom. Annars lite konstigt gjort av honom.


Sen tappar dom mig:
"Men eftersom samlaget trots allt var frivilligt väljer rätten att inte döma för våldtäkt utan för sexuellt utnyttjande av barn. Påföljden borde bli nio månaders fängelse, men sätts ner till sex med tanke på hans låga ålder."



Jag skulle verkligen vilja veta nåt om den där magiska superhändelsen som sker exakt 00.00 den natt man fyller 15 år som gör att eventuella parvis utförda sexuella aktiviteter plötsligt ger 0 dagars fängelse istället för 180.

Det måste verkligen vara nåt alldeles utöver det vanliga som händer då. Ett guds mirakel eller så.

Eller så händer inget och isåfall är lagen ologisk, onödig, ofattbar och helt otroligt vansinnig då den sätter oskyldiga personer i en allt annat än bra miljö för oskyldiga personer att vara. Nämligen fängelse.


Det är precis som när stoners som sitter hemma och röker på lite i hemmets lugna vrå utan att störa någon blir ivägsläpade till häkte och i slutändan fängelse.


Brott utan offer kan omöjligen vara brott enligt all logik och rimlighet!

6 kommentarer:

gastlind sa...

Jag ber dig återkomma när du blir far (om du nu planerar bli det) om vad du anser rimligt ska gälla för dina barn... Ska vem som helst kunna ha sex med dem ostraffat när de är 14, 13, 12 ... ja eller var ska gränsen gå egentligen?

Många föräldrar blir äcklade av tanken att deras barn har sex med äldre människor när de är just barn. Det är därför lagarna ser ut som de gör.

Niklas sa...

Självklart är det så men nån rim och reson måste ändå finnas tycker jag. Fasta gränser är väldigt stelt och dåligt men jag antar att det är rätt svårt att hitta nåt alternativ där alla blir nöjda.

Emelie sa...

Ja, vilket är alternativet? Utan någon gräns alls skulle man ju exempelvis kunna knulla en.. tja låt säga 9-åring utan påföljder. Det finns nog många vuxna som drömmer om det i hemlighet. Skulle man ha en svävande gräns så att några får ha sex när dom är 9 medan andra får vänta tills de är 18? Vad skulle den i så fall grunda sig på? Frivillighet? Mognad? Jag kan i så fall tänka mig vissa som skulle tvångssteriliseras.

Niklas sa...

Ett alternativ är t.ex. en "max-differens". Som att är den yngre under 18 så får den andre vara max 4 år äldre. Till exempel. Sen om en 13-årig kille drömmer om 9-åriga tjejer och då lagligt får utöva sina fantasier så må det kanske vara hänt.

gastlind sa...

Det finns andra forum för dessa åsikter, har du inte kollat upp flashback, exempelvis? ;)

Jag skulle personligen inte tycka om tanken att en 15årig kåt grabb fick sätta på min 11åriga dotter bara för att 15-11 = 4.

Nu har jag inga barn, men jag gissar att jag skulle reagera så om jag vore farsa.. :)

Niklas sa...

Känner till det... =)


Klart man inte gillar tanken, men å andra sidan, vore det så väldigt mycket bättre om han är 19 och hon 18? Usch, sånt vill iaf inte jag veta om det gäller släktingar. Blä. *sudda bort inre bilder*