Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

fredag 13 februari 2009

Språkvårdaren gnäller...

Dom flesta som lyssnat på radio, tittat på TV eller t.o.m. läst nån tidning har förmodligen varit med om det här.

En del kanske inte bryr sig så mycket men det gör jag.




Jag talar om "The".

Engelskans ord för att markera bestämd form. Båten, bilen, huset, äpplet. Et et, en en. The.


Ska det vara så svårt egentligen?


Många gånger, speciellt i radio, säger folk bara ordet/n efter "the:et", framförallt när det gäller musikgrupper.

Vanliga exempel är "(The) Sounds", "(The) Refreshments" och, underligt nog, "(The) Ark".

En till sak som är rätt aktuell just nu är "(The) Pirate Bay".


Fjantigt att reta upp sig över kan tyckas, men tänk själva om alla skulle börja säga sånt som "Oj, kolla in bil!" eller "Åh idag gick jag för sent så jag hann inte fram i tid till tåg."

Kanske "Kan du ge mig fjärrkontroll?".



Det låter fruktansvärt och det är rena misshandeln av språket så snälla SNÄLLA låt oss sätta stopp för det här.


Just DU kan göra en insats genom att själv noga se till att prata ordentligt.


Hemläxa närmsta dygnet: Tänk på det här och kolla om du kan höra eller se nån som felaktigt utelämnar "The" före nåt ord. Jag slår vad om att du kommer hitta flera.


Over and out.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, ja, ska vi göra språkrevolution ihop? Det känns underbart att det finns fler. Har du förresten tänkt på att kolla särskrivningar i matbutiker? Dom är jättebra(dåliga) på det där.

Exempel:

"Fryst kyckling lever"

De brukar iofs inte vara så bra på språk i allmänhet. Eller vad sägs om:

"Frigående ägg"