Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 23 februari 2009

En fundering

Borde man verkligen kunna ta det som en självklarhet att kunna tjäna pengar på en hobby?

Jag menar, hur många är det som skriver böcker, låttexter, musik, dikter eller gör (kort)filmer, fotograferar, målar osv?

Hur stor procent av alla som gör nåt av ovanstående tjänar tillräckligt på det för att "klara sig"?

Jag gissar att det inte är så många.


Varför tycker den lilla procenten att det är så självklart att just dom ska tjäna pengar på sitt "intresse"?


Ibland kan man ju få uppfattningen att dom bara gör det för pengarna, men så är det väl inte, eller...? (Jag har några misstänkta för att bara göra det för pengarna, men det kan ju hända att även dom har en viss passion för det dom gör *hosthost*pergessle*hosthost*tomasledin*host*)


Jag tror inte ens att jag skulle VILJA bli t.ex. professionell fotograf eller "radiostyrd-bil-förare", för då skulle det ju bli ett jobb. I ett jobb kommer förr eller senare "måsten". I samma stund som måstena kommer in brukar saker och ting bli tråkiga att göra.

Inga kommentarer: