Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

lördag 14 februari 2009

Hemlösa alkisar

Jag önskar att dom gjorde nåt vettigare för pengarna.


Dagligen går jag förbi RIA ("Sjukvårdsmottagning för hemlösa") i Västerås på väg till och från skolan. Varje eftermiddag står där utanför 5-10 personer som jag antar är hemlösa med varsin systempåse, och jag tror inte att dom handlar alkoholfria viner...

Tänk om dom skulle köpa t.ex. mat för dom där ~50(?) kronorna om dan istället. Eller spara till nåt, eller köpa en billig tröja eller vad som helst som är vettigare (nästan precis vad som helst alltså)...


Det borde vara nån slags regel om att alla som får socialbidrag (tro mig, dom här personerna får det...) måste ha en stor rosa hög hatt eller nåt så att ingen låter dom köpa alkoholhaltiga drycker eller cigaretter/snus.

Det har jag nämligen ingen lust att bjuda dom på.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lille man, Vad menar du med vettigt för pengarna? Att äta sig tjock ( med knä, hjärtkärl mm) eller att röka eller att idrotta sig till dyra operationer kanske är ok?
Men jag tror nog inte att nån av dom jag brukar se utanför ria är dom som kostar mest! Tänk på att de är samma kassa som betalar, dvs få alla med! Föresten vem vet, kanske vi behöver lite hjälp snart. Om Rengfellt har nåt övers för oss knegare`?

Niklas sa...

50kr om dan blir ca 1500kr i månaden och det är nästan en hel hyra det. Känner inte till nån med namnet Rengfellt.

Anonym sa...

Att jämföra idrott och alkohol låter fair. Jag menar, idrottsskadorna är ju definitivt dyrare än alkoholskadorna.

Jag menar, bara en sån sak som en timme hos husläkaren för ett sträckt ledband är ju fruktansvärt. Särskilt om man jämför med hjärtsjukdomar, nervskador, hjärnskador, rattfylleriskador, skrumplever och diverse annat.

Verkligen. Jag tror jag ska lägga mina 1000 kronor i innebandylicens på Absolut vodka istället.