Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

tisdag 2 oktober 2007

Ska nog bli lite mer seriös här.

Nu när herr Schulman har lagt ner sin blogg så har ju en massa läsare blivit lediga så då tänkte jag kamma hem några tusen av dom.. ;)

Försöka duger.


Antonio Lindbäck tänker sluta med speedway p.g.a. rattfylleri. Låter lite dumt faktiskt. Fast eftersom det var andra gången han åkte fast för det så tänker jag inte visa nån sympati.

En gång är inte ingen gång men nästan. Två gånger är oförsvarligt.

Själv fick jag blåsa och visa körkortet i Skutskär inatt. Klockan 01.30 natten till tisdag. Det är då man ska bli stoppad, inte mitt på dagen. För vem kör full på dagen? Jo alkoholister.
Slutar "fyll-Pelle" köra full för att han får böter/indraget körkort/fängelse nån vecka?
Nej.

Kommer "Kalle Karlsson" ta risken igen efter att ha åkt fast första gången, när han åkte hem klockan 2 på natten?
Troligen inte.

Det idealiska i mina ögon skulle vara åtta timmars effektiv tid med nykterhetskontroller, varje dag i varje län. Alltså i snitt 20 minuter varje timme. Det borde inte vara omöjligt, men jag tror inte att det är så nu. Tänk dig att polisen i Bollnäs står där inne i stan och stoppar folk, enbart för blåsning och körkortsvisning, mellan klockan 11.00-11.20. Klockan 12.15-12.35 står polisen i Hudiksvall på E4 i Iggesund och har kontroll. 13.30-13.50 står en bil från Gävlepolisen på gamla e4:an norr om Gävle och har en koll. Och så rullar det på dygnet runt. Då kan ingen vara säker på att inte bli stoppad t.ex. vid 3-snåret en tisdagmorgon. Då gissar jag att risken nu är ganska liten.

Där har ni nåt som kan rädda liv.


Läste i ljusnan idag om fartkamerorna... Om hur mycket staten får in på hastighetskontroller.
Det är just det. Pengarna är det som räknas. Så länge taktiken är som den är idag så kan jag inte tro något annat. Allt snack om att rädda liv är ren och skär bullshit.

"En minskning av snitthastigheten med 1km/h räddar 25 liv per år".

Tror någon på det? Tror ens någon av dom mest inbitna hastighetstalibanerna att det är en realistisk gissning?

Den som tror på det får gärna bevisa för mig hur en minskning från 110 till 109 i snitt kan minska dödligheten med 25 på sträckan E4, Uppsala-Stockholm.

Då ska det alltså födas ungefär 25 små barn ur asfalten på den sträckan på nåt magiskt sätt eller?

Sanslöst....

Inga kommentarer: