Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 8 oktober 2007

Ang. hastighet på lastbilar...

Så här är det: Jag och många med mig tvingas ligga på gasen tack vare polisens brist på flexibilitet.

Varken jag eller nån annan chaufför väntar oss någon förståelse för att vi skulle t.ex. köra 11 timmar (max är 10 timmar, 2 gånger per vecka) för att komma hem en fredagskväll istället för att tvingas ta en 11 eller 9 (tre gånger per vecka) timmars dygnsvila 8-9 mil hemifrån.

Därför kör vi istället 90 där vägen och förhållandena tillåter. Utan att skämmas det minsta kan jag även säga att jag ibland kör 80-90 på 70-sträckor där det just då inte finns några faror (utan att gå närmare in på vilka situationer jag menar) eller runt 60 där det är 50 (t.ex. mitt i natten i en liten håla nånstans i norduppland eller så).

För dom som nu öppnar munnen för sig själva och ska till att säga "men 10km/h, det tjänar man nästan ingenting på!" säger jag följande:

Tänk dig det här scenariot: du kör med en snitthastighet (för alla vägar) på ca 65km/h under en dag. Alltså en maximal arbetsdag, dvs 10 körtimmar. Samtidigt kör en kollega exakt samma rutt men med en snitthastighet på 60km/h eftersom han håller 80 där skyltarna säger 90.

Under dessa 10 körtimmar har du nu kommit 50km = 5 mil längre. Snitthastigheten på 60km/h gör att din kollega kommer hem 50/60 = 0,83 timmar senare än du, alltså 50 minuter senare.

Med andra ord, om dina 10 timmar räcker precis för att ta dig hem så måste den andra köra 50 minuter för länge! En oerhörd fara i vägverkets/polisens ögon...


Att arbeta som lastbilschaufför innebär en oerhörd stress och påfrestning som sanktioneras och applåderas från statligt håll.

Upplever du sånt på DIN arbetsplats?

1 kommentar:

Anonym sa...

Alla chaffis kommer kommer att få kortare arbetsdag när nya e 4 an blir klar i uppland = sänkt lön lr?