Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

lördag 13 oktober 2007

Däckköpartankar

Jag bytte till vinterhjul idag. Det skulle jag inte gjort.. :(

Eller ja, det skulle jag så klart, eftersom det börjar dra sig mot vinter, men jag insåg att mina vinterdäck är sämre än jag mindes. Dessutom kollade jag åldern och dom är från -01 allihop.

Summa summarum: Jag måste köpa nya vinterdäck, som jag tänkte vänta med tills nästa höst.

Ca 4000kr ut som jag inte räknat med, tråkigt.

Dessutom måste jag fundera ut om jag ska ha med eller utan dubbar. Har läst Aftonbladets däck-test så när jag väl bestämt mig för det så vet jag vilket märke/modell jag ska ha.

Men det är ju just det där med att bestämma dubb/odubb.

Jag värdesätter låg ljudnivå, det gör jag verkligen. Där leder ju odubbat. Dessutom vill jag ha bra asfalts-egenskaper, eftersom det ju är blöt eller torr asfalt jag kör på absolut mest.
Där trodde jag också att odubbat var bättre men ack vad jag bedrog mig.
Dom flesta dubbdäcken var minst lika bra som dom odubbade på asfalt.

Vänjer man sig vid lite "swhwhhwhhhwhwhhw"-ljud medan man kör så är ju dubbarna inget problem egentligen.
Det lät nästan inget av mina dubbar som jag har nu. Eller, ja, dom som är kvar alltså. Vilket inte är så många.


Skulle dessutom behöva kolla upp hjulinställningarna och fixa dom, för det ena sommar-framdäcket var väldigt snedslitet.
Typiskt.


Dessutom upptäckte jag att det fattas en STOOOOR plastbit som ska sitta under motorn.

Ett stort hål bara och lite skruvhål runt om var det som fanns kvar. Ska på bilmetro imorgon och fråga vad en sån plastbit kan kosta.

Troligen ¤#=%)(¤ för mycket men vad ska man göra? Svårt att skära till en sån plastbit själv...

Usch vad mycket tråkiga och jobbiga saker jag skriver om, ska försöka få in lite humor ibland också, men det glömmer jag jämt när jag skriver. :P


Här kommer lite. Och väldigt dåligt.....

God Hjul!

Inga kommentarer: