Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 25 oktober 2007

"Jag kan tycka att..."

...det är en ganska jobbig fluga det här med att säga "jag kan tycka att" istället för "jag tycker att".

Beror det på att folk nuförtiden är så fega för att stå för vad dom tycker?

Säger man "Jag kan tycka att" då säger man ju faktiskt inte att "man tycker att" det ena eller andra..


Tycker nån man är en idiot för att man "kan tycka att alla borde röka" så kan man ju alltid dra till med att "jo men jag sa ju bara att jag KAN tycka så, jag sa aldrig att jag verkligen tycker så".
Det är nog aldrig nån som drar till med en sån bortförklaring men det är nog den möjligheten som är rätt lockande med själva uttrycket.


Jag kan bli ganska irriterad på det ibland. Men jag är också ganska lättretad när det kommer till vissa saker. Språkbruk är en av dessa.





På lördag blir det Högskoleprov för min del.

Målet är över 1,8, gissar på ca 1,6, blir besviken om det blir mindre än 1,3.

Svenska läsförståelse känns som min svagaste länk. Orkar bara inte läsa igenom dessa tråkiga texter som alltid hör till diverse prov. Fast jag måste ju så då gör jag det, men eftersom det extremt sällan handlar om nåt kul eller intressant så fastnar inte grejerna som står i texten så bra.
Men det ska nog gå.

På återseende.

Inga kommentarer: