Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

söndag 14 oktober 2007

Ny björnattack – två skadade

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1010893.ab


Ropen skalla - utrota björnen!(?)

"Björnen hör inte hemma i den svenska naturen, vi måste se till att få bort dom här djuren!"

"Jag vågar inte låta mina barn leka ute på gården längre" säger en orolig mamma.

"Jag är rädd för att gå ut i skogen och plocka svamp!" utbrister en äldre herre.

"Jag har en grön koja där hemma!" säger en munter man med rosa pappiljotter.

"Jag vågar knappt resa mig upp ur sängen!" skriker en gammal dam, och tillägger dystert: "ja, jag är ju så benskör. Björnarna har jag inget emot."


En typisk "rovdjursdialog" på en plats kanske inte så långt ifrån dig.


För att vara en gnutta allvarlig:

Visst är det tråkigt att folk blir attackerade av björnar/vargar/whatever, helt klart. Men det som dom allra flesta verkar glömma är att vi finns här på naturens villkor, precis som björnarna och vargarna och järvarna och skatorna och råttorna.
Naturens villkor dikterar att den starkaste i varje situation är den som går vinnande ur striden.

I matchen Människa-Varg eller Människa-Björn är det alltid vargen eller björnen som är starkast och därmed vinner. Däremot förlorar båda mot gevärskulan, precis som även människan gör.

I längden vinner varken människan, vargen eller björnen. Det gör en kedja bestående av bl.a. kultillverkare, stålverk och gruvföretag. Överst i den kedjan finns Naturen som förser gruvan med järn.

Alltså är det Naturen som "vinner". Men sättet den tar ut sin seger på är inte vackert.

Inga kommentarer: