Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

söndag 19 oktober 2008

Hmm det här var ändå märkligt

"Jägare sköt varg i Västmanland
En varg sköts av en älgjägare i trakten av Grängshyttan i Hällefors kommun i Västmanland på lördagseftermiddagen.

– Hunden och dess ägare ingick i ett jaktlag vilka var ute på sök när den mötte vargen, säger polisbefälet Jan Martene, till Nerikes Allehanda på nätet.

Hunden sprang mot jägaren med vargen i hasorna. Jägaren sköt först ett varningsskott, sedan vargen. Jägaren är nu misstänkt för grovt jaktbrott.
Publicerad: 2008-10-19"



Har vi inte en ny tolkning av lagen som gör att jägaren har full rätt att skjuta varg som kan misstänkas hota tamdjur, dvs hund?

Borde alltså inte alls vara misstänkt för grovt jaktbrott, då jag litar på att en västmanländsk jägare faktiskt är ärlig gällande hotbild.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Man kan ju dock fråga sig vems revir de befann sig i - vargens eller jägarens?

Frågan blir dock sedan vem som bör vara den som känner sig hotad. Därefter blir frågan om det kanske inte var så att vargen hade rätt att skjuta jägaren.

Jag kommer att rösta på vargen i det här fallet..

Anonym sa...

Självklart, men nu menade jag om vi ska gå efter hur lagarna gäller i Sverige och isåfall påstår jag att jägaren hade all rätt att skjuta vargen.

Du vet var jag står i frågan annars...