Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

måndag 13 oktober 2008

Den heta potatisen

Ja det är ju det.


En liten utveckling i ämnet totalförbud eller total frihet:



Det finns från början två sätt att se på allt när det gäller förbud mot farliga saker:

Antingen förbjuder man ALLT eftersom allt går att använda till att göra farliga saker.

Eller så förbjuder man INGET eftersom man hoppas att folk låter bli att använda dom farliga sakerna till att vara farliga.

Ingen av ovanstående är speciellt hållbart egentligen.


Då kommer vi till ett läge där vi måste hitta på nån slags kompromisser.

"Bomber är väldigt farliga om folk går runt med på gatorna, även om dom är försiktiga" - Förbud.

"Bomull är väldigt ofarligt så länge man inte proppar nån människas mun och näsa fulla av det så den inte kan andas, eller doppar den i nåt brandfarligt, men överlag är det ofarligt" - Tillåtet.


Knivar - Vassa - Förbud.
Skedar - Inte så vassa - Tillåtet.

Och så kan det fortsätta.


Så långt är det hela rätt så logiskt.



Nu finns det ju dock en hel del "kryphål".

Knivar är ju trots allt tillåtna för privat bruk hemma i köket. Ingen vet om jag kommer ut på stan och har en kockkniv innanför tröjan. Vips drar jag fram den inne på Ica en eftermiddag och skär ihjäl 14 personer.

Det vore ju dumt tänker jag.
Men så tänker inte alla.


Det finns bevisligen folk som tycker att det är en utmärkt idé att gå ut och kniva ner några oskyldiga eller skjuta några "skyldiga" (i deras tycke).

Det händer hela tiden.

Folk gör saker trots att det är förbjudet. Antingen för att dom själva är knäppa eller för att förbuden är knäppa (i deras/våra ögon).


Det här med vad som borde och inte borde vara tillåtet är väldigt individuellt.
Jag tycker t.ex. att det är sjukt att det inte är tillåtet att köra minst 120km/h på E18 mellan Köping och Örebro fast det är det mellan Uppsala och Gävle.

Andra kanske tycker det är dumt att man får köra fortare än 80 någonstans överhuvudtaget.

Jag tycker det är helt logiskt att man får demonstrera och säga sin mening oavsett om man råkar vara "vänsteraktivist" eller "högerextremist". Även om jag inte håller med nån av dom för fem öre.
Andra tycker inte att "höger-inte-så-extrema" Sverigedemokraterna ens borde tillåtas existera.



Jag tycker det är helt självklart att alla får tycka precis vad dom vill om vad som helst.
Andra tycker det är oacceptabelt.


Nåja, nu har jag börjat spåra ur en hel del igen...


Grejen är den att varje vecka plockas förmodligen rätt många personer in för "provtagning" för att dom är för lugna eller glada eller vad det nu må vara. Vad kan en sån grej ta i minuter för en polispatrull? 30? 60?

Inte för att jag gärna skulle sitta på en buss med nån svampad kille som tror att jag är ett troll och börjar slå på mig, inte alls, men om han mot förmodan skulle vilja visa sig ute på stan hög som ett hus utan att vara våldsam så gärna för mig. Men så fort han slår till mig för att jag är ett troll så vill jag att polisen ska vara redo att gripa in istället för att dom ska stå på stationen med nån wannabe-reggae-kille på 15 år som testat marijuana för första gången i minimal och 100% ofarlig dos.



Om förbuden vore mer uppdelade på nån slags vetenskaplig farlighetsskala vore det helt okej för mig, men nu är det ju inte så.

T.ex.

"Man kan dö av någorlunda liten dos" - Totalförbud (Alkohol, Kokain, Heroin m.fl.)

"Man kan dö men det krävs extremt stora doser, det är beroendeframkallande" - Hårt reglerat och hårt beskattat (Tobak)

"Man kan inte dö, det är nästan inte alls beroendeframkallande, däremot kan man bli knäpp och i värsta fall våldsam" - Förbjudet (Svamp, LSD)

"Man kan inte dö, det är inte beroendeframkallande och man blir inte knäpp, däremot kan man få sämre närminne" - Tillåtet men hårt beskattat (Cannabis)

"Det krävs enorma mängder så man får gå och tugga med munnen full för att få effekt" - Tillåtet men bestraffas med hånskratt (Kat)



I grund och botten så är det bristande självdisciplin som ligger bakom alla missbruk vare sig det gäller spel, kaffe, sprit, godis eller vad det nu må vara.

Sen drabbar vissa missbruk andra, t.ex. kaffeknarkare eller godisråttor är väl inte direkt farliga, däremot kan spelmissbrukare vara farliga (råna/mörda), spritmissbrukare (råna/misshandla) och cigarettrökare (passiv rökning, glöd i ögat osv).






Summan av kardemumman
är att hur man än gör så blir det fel på nåt vis.

Totalförbud - dumt.
Totaltillåtet - dumt.
Vissa tillåtna - dumt.
Andra tillåtna - dumt.



Jag tycker ändå jag har rätt. ;)

Inga kommentarer: