Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 8 oktober 2008

Helt otroligt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3485805.ab

Det är ju vansinne att det inte är tvångsvård på våldtäktsdömda redan nu.

Såna ska ha tvång på allt, tvångsmatning, tvångs-sömnbrist, tvångsbad i iskallt vatten 3 gånger om dagen, tvångs-skendränkning ett par gånger i veckan och annat som inte är så skoj.


Jag tror inte en sekund att hårda straff gör att någon ändrar sitt beteende, däremot tror jag inte att vissa kan ändras på nåt annat sätt heller.


Hårdhandskar: Samma sjuka person.
Silkesvantar: Samma sjuka person.
Psykvård: Samma sjuka person.

Varför då hårdhandskar kan man fråga sig?

Dels borde offret och eventuellt anhöriga om offret mördats få bestämma vilket av dom tre alternativen ovan som ska gälla och uppdatera valet 1-2 gånger om året. Man kanske tycker att gärningsmannen ska lida ordentligt i början, men efter ett år kanske det känns som det börjar gå över, då kan man istället bestämma att han ska få psykvård några år och till slut eventuellt släppas. Eller så är offret en sån hämndlysten person att hon/han tycker att gärningsmannen ska torteras dagligen resten av hans liv, och isåfall ska det vara så.

Genom att våldta person B så har person A frivilligt gjort ett vansinnigt övertramp och därigenom gett person B full makt över person A's liv och framtid.

Det är det minsta man kan begära tycker jag.


Och som jag sagt förut, om nån undrar "vad har du för rätt att tycka såna hemska saker som tortyr för våldtäktsmän osv?" så är läget så här:

Jag håller mig på rätt sida av lagen. Jag följer spelreglerna. Jag vill att alla ska göra det. Eftersom jag är "bra" får jag döma såna som är "dåliga".

I min värld dömer alla individer varandra. Ingen "gud" i form av religiös symbol eller i form av statliga ledare (kommunismen...).

Därför har jag rätt att döma andra om jag själv är bättre på det området.


Ah, ännu en gång for min hjärna iväg i sina egna små banor.


God lunch.

4 kommentarer:

Emelie sa...

Alla ska döma alla och den som ska bedöma att du är en bättre människa på området är förstås alla. Alla inkluderar såklart våldtäktsmannen själv i fråga.

Har vi just gått runt i en cirkel eller bör vi ha folkomröstning varje gång någon kastar ett glasspapper på gatan?

Niklas sa...

Hehe, grejen är att jag inte menar "döma" som i domstol. Jag menar att jag och du och alla andra kan "döma" folk i den meningen att man kan se ner på dom och tycka att dom är mindre värda. =)

Självklart inte okej i SSU-världen. ;)

Anonym sa...

2 fel kan ju hända: 1. Frikänna en skyldig. 2. Döma en oskyldig. Enligt domslut har ju båda felen hänt. Kan ni kommentera hur ni tänker på båda felen och vad är värst? Ser det inte ut som allt ni gör är försöka undvika fel typ 1 när fel typ 2 egentligen är värre? mvh

Niklas sa...

Senaste kommentatorn: Jag har totalt ändrat åsikt i frågan. Det är trots allt snart 2,5 år sedan. =)