Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 18 december 2008

Sekter

Det är just nu på TV4plus om en galen sekt i USA där polygami och barnmisshandel hör till vardagen.


Frågar mig själv om religionsfrihet verkligen är av godo.


Svaret är nog nej.


Visst om man går i kyrkan varje söndag och tror att man kommer till himlen för att man avstår från diverse roligheter, it's their loss. Såna är inte direkt farliga. Inte heller "helgmuslimer" som egentligen inte funderar på varför dom gör och tror saker och ting utan bara går efter traditionen.


Men ibland går det överstyr.

Ibland hittar nån manipulativ galning på en ny religion som lockar med sig svaga människor som tror på det och gärna gör allsköns dumma saker.


Dom få gånger som det är en självmordssekt där medlemmarna bara tar kål på sig själva så har jag inga problem med det, det vinner bara vi andra på. Men det är ju tyvärr ovanligt.


Jag tycker det vore bra med begränsad religionsfrihet där man får anordna religiösa möten och liknande inom några få begränsade existerande religioner som kan anses som relativt ofarliga, t.ex. islam, kristendomen, buddhismen, hinduismen och inga andra.

Oj, vad generös jag är nu känner jag. Ska man få hålla på med fritolkad kristendom så där hur som helst?

Hmm... Ett förbud är dels otänkbart, ogenomförbart (tills man från statligt håll kan läsa allas tankar i realtid - som förhoppningsvis aldrig händer) och dessutom vore det ett pinsamt hyckleri av mig att önska det.

Så okej, jag visar prov på min oändliga godhet och låter knäppgökarna ha sin lilla sagoförening i fred.

1 kommentar:

Emelie sa...

Och sen ska vi begränsa tryckfriheten så att endast de som skriver om Britney Spears och inte om Sid Vicious får vara med i tidningen.

När vi ändå är på gång kan vi ju begränsa mataffärernas utbud eftersom janssons frestelse ändå är det äckligaste någon någonsin kommit på.

För att inte tala om alla Gymnasieskolor och Universitet som har så förbannat många program att välja mellan. Räcker det inte med natur och samhäll? Det är liksom en blandning av allt.