Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 10 juni 2009

Olika sorters fattiga

Vill tipsa om en riktigt bra (i mitt tycke då) text om det här med fattiga och hur man kan/bör hjälpa dom, samt vilka som borde få ekonomisk hjälp.

Jag lyssnade på den i förrgår när jag diskade och det blev en liten "eye-opener" faktiskt.


Tanken är att det grovt räknat finns tre "sorters" fattiga människor.
  • Poor by choice - självvalt fattiga
  • Poor by habit - fattiga av vana (t.ex. alkisar och spelberoende)
  • Poor by circumstance - fattiga p.g.a. yttre omständigheter (t.ex. olika sjuka människor)

Jag tänker inte gå in alltför mycket i att recitera texten här, den finns trots allt i sin helhet HÄR och google translate funkar "ok" om man är dålig på engelska.

Det jag ändå kan säga är att pengahjälp till fattiga av vana väldigt sällan gör någon nytta - snarare tvärtom. Utmaningen med välgörenhet är att skilja ut alla fattiga av vana som vill lura både sig själva och andra att dom egentligen är fattiga p.g.a. yttre omständigheter och därför behöver välgörenhetspengarna. Skulle den utsållningen göras på ett effektivt sätt så kunde pengarna göra betydligt större nytta.


Jag ska inte säga att jag till 100% köper resonemanget som görs i texten/podcasten men nästintill.


En sak är säker: alltför många skattekronor går till sprit, cigaretter och trisslotter!

Inga kommentarer: