Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

lördag 6 juni 2009

Buggytävling i Örebro (debuten!)

Tävlingen gick ungefär som väntat - bottenträsket.

Jag kom näst sist i kvalet tack vare en snabb sista omgång som tog mig ca en sekund före han som kom sist. 11 varv på 5.08.xxx fick jag. Kvalet går nämligen ut på att köra så många varv som möjligt på 5 minuter plus att man får köra klart det varv man var på när 5 minuter är slut. T.ex. är 12 varv på 5.24 bättre än 11 varv på 5.02.

Dom bästa i kvalet körde 13 varv på ungefär lika lång tid som mig så då förstår ni hur dålig jag är eller kanske hur bra dom är. =)



Nästan direkt efter sista kvalomgången började det ösregna och fortsatte så i ungefär en timme. Finalerna blev försenade med 30 minuter i hopp om att regnet skulle sluta vilket det faktiskt också gjorde. Banan var dock väldigt kladdig så jag valde att inte köra dom två B-finalerna för att slippa dels tvätta bilen hela kvällen och dels riskera att få in vatten i elektroniken som kan bli dyrt. Jag hade ju ändå bara harvat runt och slagits om bottenplaceringarna så det kändes inte alls värt risken och krånglet.

Det var en väldigt lärorik dag och nästa tävling hoppas jag kunna hänga med lite bättre. Tävlingsinstinkten var avstängd idag men det kommer nog bli svårt att hålla den borta när jag har kommit igång lite mer.

Radiostyrd racing avgörs till kanske 70% på mekbordet innan racet när man ställer in bilen och där har jag mycket att lära. Hade jag bytt bil med nån av toppförarna hade jag säkert förbättrat min tid med minst en sekund och han försämrat med lika mycket eftersom min bil säkert är alldeles åt skogen illa inställd.

Nu ska jag göra rent bilen lite och sen åker den in i garderoben och får vila sig i form till nästa lördag. Då blir det tävling i Falun!

Inga kommentarer: