Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

tisdag 31 mars 2009

Ivacy!

Lösningen på mina (och era?) problem fanns väldigt nära till hands och verkar bra!


För att klara dig undan skivbolagens långa arm gör så här:


1. Gå in på Ivacy och registrera ett konto där. Du får då 100mb "gratis trafik" att testa med.

2. Ladda ner och installera deras program "Ivacy monitor".

3. Gå in på bredbandskollen och testa hur snabb din uppkoppling är utan Ivacy. (Stäng först ev. fildelningsprogram, webbradio och liknande.)

4. Starta "Ivacy monitor" och välj server (lämpligen UK eller Russia) och klicka på "connect".

5. Gå in på bredbandskollen igen och testa hastigheten MED Ivacy. Det här är ganska olika, men jag vet inte riktigt varför. Det kan ha att göra med din leverantör och andra saker. För mig blev det mindre än 10% långsammare.

6. Kolla på http://www.showmyip.com/ så får du se att din IP-adress är annorlunda, och det står en bit ner en rysk, engelsk eller amerikansk flagga och att det verkar som om du är i nåt av dom länderna.

7. Är hastigheten tillfredsställande, kör på! Om inte, strunta i det och leta nån annan lösning.



Med Ivacy kan INGEN se vad du gör på internet, inte ens din internetleverantör. Ivacy spar heller inga loggar över VAD du gör, bara ATT du är uppkopplad.


Det kostar antingen 0.5 euro per gigabyte, 10 euro per 30 dagar (obegr. trafik) eller 25 euro per 90 dagar (obegr. trafik).

Dvs. (om man betalar per GB) nånstans mellan 2 och 3 öre per låt eller 20 kr för en film i DVD-kvalité. Skäligt pris!

http://aftonbladet.se/nyheter/ipred/article4778359.ab
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2672799.svd
http://dn.se/nyheter/sverige/fa-tror-att-ny-lag-stoppar-illegal-nedladdning-1.833168
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article4794046.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/lisamagnusson/article4793001.ab

9 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent.

Anonym sa...

Bra att folk engagerar sig emot lagar som kommer att bötfälla en hel generation, jag skulle nog säga att 75% utav alla ungdommar idag laddar hem minst en gång i veckan, och säkert upp emot 80-90% gör det någon gång i månaden, det skall bli intressant att se hur det går för staten då de inser att folk hellre går på socbidrag än att betala böterna.

Patrik sa...

Kan bara rekommendera ivacy.com.. mkt lätt att installera och kostar 110:- i månaden för obegränsad trafik.

Tillåme säkerhetsavdelningen på min internetbank ringde mig dagen efter och om 2 st inloggningar från ryssland på internetbanken. jag sa bara att jag kör via VPN pga ipred. Hans svar va bara. " den där förbannade lagen..... jävla piss.. han måste jobba häcken av sig pga alla olika IP som loggar in på bankerna. " hahahaha.

Anonym sa...

hur är hastigheten vid nerladdning?

Niklas sa...

Nerladdningshastigheten är beroende av väldigt många olika saker.. Men jag skulle gissa att du får ut omkring 50-90% av den hastighet du har "rent". Det går procentuellt långsammare ju snabbare uppkoppling du har. Enligt vad jag sett så får man med 100mbit ut kanske 10 genom ivacy. Det är fortfarande snabbare än vad jag har utan ivacy.. =)

Anonym sa...

Tack för din guide, den är Top of th line!

Anders sa...

Jag antar att även Ivacy fått en anstormning av nya medlemmar. Sitter och testkör just nu, och hastigheten är direkt usel. Har 100mbit och får hastigheter som 0,5 upp och 0,2 ner.

Niklas sa...

Jo, det har varit rätt dåligt senaste dagarna tyvärr.. =( Jag kör med peerguardian istället just nu. Betydligt sämre säkerhet men mycket bättre än inget. Googla det så hittar ni.

Anonym sa...

Testade det idag. Har 100/10 men får ut 10/1. Inte bra nog tycker jag. Fortsätter utan VPN än så länge..