Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

torsdag 12 mars 2009

Dagens bak

Och då menar jag den sortens bak som producerar bröd, inte den andra...

Det blev simpla bleka baguetter idag. Eller håller på att bli.


1 jäst
5 dl ljummet vatten
1 tsk salt
"lagom" mycket fett av valfri sort, 2-3 msk
11-13 dl vetemjöl

Blanda ihop allt, jäs under handduk 30-40 min, dela upp i lagom många delar beroende på hur stora baguetter du vill ha, kavla ut varje del till en rektangel och rulla ihop den till en rulle.

Jäs på plåten 15-30 minuter, gör några snitt på ovansidan och sen in i ugnen.

Mitten av ugnen ca 15 min eller tills dom blir lite bruna på toppen.


Sen har ni bröd för några dagar framåt utan att det kostat mer än ca 9-10 kr inkluderat el och bakplåtspapper.


På tal om billigt, jag var på Ica Maxi Erikslund i Västerås innan jag åkte hem och handlade. Blev tvungen att köpa en Ben & Jerry's Cookie Dough. Dom kostade skamligt billiga 41.90kr, så det var inte mycket att fundera på.

Men vi ska inte äta den förrän om minst en vecka. Nån måtta får det vara.

Inga kommentarer: