Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

fredag 16 januari 2009

Löner för nybörjare

Jag funderade på det här på tåget hem idag.


Det borde vara nån slags lag om att nyanställda ska ha 10-15% lägre lön i minst en månad.


Det tar ju nämligen en stund innan man är inne i det nya företagets rutiner och sånt. Eventuellt har man helt nya arbetsuppgifter och då kan det ta ännu längre tid innan man är fullt effektiv.


När jag nyss hade börjat på mitt senaste jobb var det nästan helt nytt för mig (flisbilskörning) och jag var både långsammare och ineffektivare än min kollega. Långsamheten gjorde att samma arbetsuppgifter tog längre tid för mig, säkert en timme per dag i början - om inte ännu mer. Alltså tjänade jag förmodligen mer per månad än den andra chauffören i början trots att jag var betydligt mindre effektiv.

Det är ju inte rättvist på nåt vis.


Visst, jag hade längre arbetsdagar också, så det var ju därför, men ändå.


Men det är klart, hellre att man tar tid på sig när man är ovan än att stressa och klanta sig. I värsta fall kan man ju både vara långsam och klanta sig samtidigt (hände väl några gånger)...



Fredag kväll i ensamhet..


Om ett år har jag förhoppningsvis klarat halva UL-B-teorikursen... Hoppas jag!

1 kommentar:

berinder sa...

Det är ju tid dom köper av dig, sen är det deras problem att dom inte anställt någon som redan kunde jobbet perfekt... lr erbjudit dig att gå kurs innan du fick anställning. Det gjorde för övrigt en gammal arbetsgivare, fick oss att jobba två veckor som vi fick a-kassa... med arbetsförmedlingens goda minne... Gratis arbetskraft, djävla skit-system...