Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

söndag 18 januari 2009

Intressant tripp

Obs: klicka på "satellit" ovanför kartan när ni klickar på länkarna.

Vi började med ett försök att kolla in dom där lagerliknande byggnaderna i skogen. Det gick inte så bra. En fet grind tillhörande ett fett stängsel med taggtråd inklusive skyltar, kodlås, övervakningskamera och hela baletten satte stopp för det.

Slutsats: Där inne finns mycket intressanta saker.



Vi fortsatte med att åka vidare på vägen och svänga mot Kungsör, något som ledde till att vi åkte på en "landsväg" som korsade Arboga flygfält(!!) alltså rakt över landningsbanan! Inga stängsel eller nånting, hade jag velat kunde jag köra rakt ner för banan i full fart och vända. Kommer säkert göra det nån gång i sommar... ;)

Detta alltså på ett aktivt fungerande fält med (något liten men ändå) flygklubbsverksamhet.

Rätt fascinerande.


Vi fortsatte tills vi kom ut på E20 och körde tillbaks till stan, förbi stan och till en annan intressant sak jag hade sett på satellitbilderna på hitta.se. Nåt som såg ut som ett stort hotell eller liknande.

Döm om min förvåning när jag kommer dit och ser en gigantisk skylt: "Jehovas vittnen", och en lite mindre bredvid vid grinden "Vakttornet" och diverse annat. Och på taket på stora huset där inne en till jätteskylt "Läs bibeln varje dag!".

Mycket fascinerande.

Vi vågade aldrig köra in på gården där men åkte lite på vägen som går parallellt och där verkar vara rena rama träningslägret för dörrknackare! En stor parkliknande gräsmatta med stooor damm och lusthus och diverse, och sen det gigantiska huset med vad som såg ut som balkonger mot parken. 2-3 våningar, såg som sagt ut som ett något lyxigare än normalt hotell.

Detta har alltså gått mig helt förbi under det halvår som jag bott i stan.


Efter den här något exhalterande upplevelsen åkte vi vidare och såg en liten skylt som sa "MTB-bana". Det måste förstås kontrolleras och vi åkte in och såg diverse cykelstigar med färgade små skyltar ni vet som vid skidspår. Där ska åkas sen kan jag lova...


Därefter åkte vi in mot stan över en fin gammal 30-tals-bro som vi gick över igår på promenad, sen in och kollade på den gatan där "Arbogamordet" hände. Vi kom inte ihåg numret på huset dom bodde i och inget utanför avslöjade vilket hus det var, men nu har vi i alla fall åkt förbi där. Igår när vi var ute och gick var vi in på kyrkogården (sjukt stor och fin sådan) och såg barnens grav och lite andra gamla gravar.

Sen en tur till Ica och hem.


Som sagt en mycket intressant tripp och jag får återigen konstatera att den här stan är full av överraskningar och spännande och intressanta saker!


Jag ÄLSKAR Arboga!

Borde egentligen ta betalt av Arboga kommun för den här reklamen, eller hur?

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att du trivs i Arboga. Det är ett litet fint samhälle. Jag noterade din förvåning av Vakttornets anläggning. Om du vill få en guidad tur där kan du ringa växeln och boka tid. Det kan säkert bli en annorlunda och givande upplevelse.