Klart som tusan att hotellrummen blir dyrare!
17000 inställda flighter, kanske 150 passagerare per flight i snitt varav hälften kan sova hemma eller hos släkt/vänner, det ger över en miljon extra hotellgäster i hela Europa.
Tycker att Michael Svane (vem han nu är?) borde tänka efter innan han säger saker som "det är inte klädsamt att hotellen passar på att tjäna mer pengar". De passar inte på att tjäna mer pengar, de anpassar sina priser efter marknaden.
Lite sorgligt att också 91% av expressens läsare saknar insikt om den grundläggande marknadsfunktionen...
lördag 17 april 2010
Tillgång och efterfrågan
kl
09:51
Etiketter:
askmoln,
fri marknad,
hotell,
island,
priser,
tillgång och efterfrågan,
vulkanutbrott
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
9 kommentarer:
Det finns något annat grundläggande i marknadsekonomi också. Nämligen etik. Det innebär att man inte säljer ambulanstransporter till högstbjudande vid en större olycka tex. Även om transportföretaget är privatägt. Men marknadsekonomi gör ju att det står kunderna fritt att välja bort dessa profitörer när flygen börjar gå igen. Jag hoppas att hotellen står tomma i sommar som tack för denna fuckup.
Etik har ingenting med prissättning att göra på den fria marknaden... Att sätta höga priser och samtidigt tvinga folk att betala med en pistol mot pannan vore totalt oetiskt.
Att sätta upp priset med 40% och låta alla välja om de tycker det är värt det, det är inte oetiskt på något sätt.
I sommar står förmodligen inte hotellen tomma eftersom efterfrågan och därmed också priserna är lägre då än i den här väldigt speciella situationen.
Anpassa och utnyttja är inte samma sak!.Det är att jämföra med att bensinbolagen skulle ta 25 kr/l för bensinen om kunden har mindre än en liter kvar i tanken. Eller om bilen går sönder så höjer bilbärgaren priset med 10.000 kr för att bärga den. Det är inte marknadsekonomi utan det är blåsarmentalitet.
När valet är att sova på gatan då hotell är fullbokade gör inte valet fritt. Möjligheten till ocker uppstår ju när det inte finns andra hotell att välja.Det finns knappast ett hotell bredvid som har normalpris och lediga rum. Samtidigt sabbar man för flygbolagen som ska stå för kostnaderna när dom redan går på knäna i och med flygstoppet. Vad händer när några slås ut och resterande chockhöjer priserna då dom anpassar sig till marknaden. Är det en bra utveckling. Resultatet blir mindre konkurrens och ökad inflation. Alla ska tjäna pengar missförstå mig inte på den punkten men när några få ändrar spelreglerna under pågående match blir det skit.
Jag är inte så säker på att det handlar om girighet i första hand. Som det framgår i artiklarna är det flygbolagen som drabbats av att hotellen tar ut högre pris, vilket är naturligt då de redan har ett superlågt pris för x-antal rum, men flygbolagen vill betala samma pris för resterande rum vilket hotellet knappast har med i sin budget.
Kan jämföras med biluthyrning. Finns det bara en Ferrari kvar att hyras ut, lär knappast hyrfirman erbjuda samma pris som för en Ford Fiesta. Oavsett om det är ett flygbolag eller en vanlig kund som frågar.
Ett val mellan att sova på gatan eller på ett hotell är fortfarande ett val! Dessutom finns väldigt många fler val: hyra en bil, ta en taxi, köpa en tågbiljett på "svarta börsen", köpa en risig bil och köra hem med, åka båt, osv osv. Det finns väldigt många alternativ, men för de allra flesta är ett 40% dyrare rum än vanligt det bästa alternativet.
Höjda priser ger generellt ett ökat utbud eftersom fler vill ta del av den fina vinstmarginalen, det i sin tur leder till att priserna går ner igen. "Den osynliga handen" in action.
I det här fallet kommer förstås prisökningen att pågå under så kort tid att inga nya hotell hinner byggas, så nu hinner inte den osynliga handen sänka priserna.
Men som sagt, alla som väljer att sova på hotellen tycker att priserna är acceptabla under omständigheterna.
RE Pelle. Jag tror inte Ferrarin kostade som en Ford fiesta från start så jämförelsen haltar lite. Men låt girigheten leva istället för att hjälpas åt i en krissituation så konkar flygbolagen snart och folk får gå hem med resultat att köpkraften hos tusentals dödas. Enligt en artikel i Aftonbladet så klarar sig flygbolagen i två veckor utan kunder om inte staten går in och hjälper till. Dvs du och jag får betala högre hotellpriser på våran skatt utan ens ha sovit på rummen. Låter skitbra va?.
@Anonym
Nja, du missförstår nog mig. Flygbolagen har avtal med hotell om x-antal rum på ett hotell till ett visst (lågt) pris. När flygbolagen vill ha fler rum till samma pris blir det stopp eftersom hotellen inte kan subvensionera mer rum än x, utan att budget spricker. Med andra ord, jämförbart med Ferrarin och Fiestan. Du har ett avtal om att få hyra bilmodell x för y-antal kronor men det finns inga x-modeller kvar så du kräver att få hyra Ferrarin för samma pengar. Vilket leder till förlust för uthyraren ifall han accepterar, eftersom det är högre kostnader för Ferrarin än för den andra bilen.
Ingenstans har jag läst något annat än att det är flygbolagen som klagat, eller att hotellen saltat sina räkningar. Så för mig, tills annat är bevisat, bygger denna kritik på antaganden och sensationsjournalistik där man medvetet väljer att formulera sig som man gjort. Finns säkert ett och ett annat mindre hotell som kör med ockerhyror, som de alltid har gjort när det passar, men de är nog i minoritet och tillhör inte de stora hotellkedjorna.
Som nämns i alla artiklar, är det främst hotell närmast flygplatserna som det gäller och det är flygbolagen som klagar, när inte de avtalade antal rum räcker till.
Excuse, that I can not participate now in discussion - it is very occupied. I will be released - I will necessarily express the opinion on this question.
Skicka en kommentar