Blogg listad på Bloggtoppen.se Politik bloggar Creeper

onsdag 21 april 2010

An introduction to philosophy - del 1

Jag tänker posta hela serien här i bloggen, ett avsnitt då och då. Förväntar mig inte att nån kommer kolla på hela, men förhoppningsvis en eller ett par av er. Alla borde i alla fall göra det. De första delarna är inte så där hyperintressanta tycker jag, men lägger en ganska viktig grund för fortsättningen.

För den som tycker det är segt att sitta och kolla på en youtubefilm och inte göra nåt annat i en halvtimme eller mer finns hela serien även som podcast (del 1 här). Då kan ni lyssna medan ni pysslar med annat, t.ex. diskar, städar eller kör bil. Rekommenderar det varmt.


2 kommentarer:

Emelie sa...

Vilken typ av filosofi är det, alltså inom vad? Eller filosofisk analys? Eller filosofisk teori?

Niklas sa...

Mycket bra fråga. Jag skulle vilja säga att det är "filosofi allmänt". Grundläggande från början och sen bygger det vidare på det. Det är totalt uppåt 20 delar på ca 30 minuter har jag för mig. Så det blir mer än "skrap på ytan".

Epistemologi (kunskapsteori), logik, metafysik, etik, politik är bara några av de saker som gås igenom.

Enjoy! (Med ett par nypor salt förstås, som med allt annat)